Irena Maixnerová: Slyšícího syna jsem dala do školky mezi neslyšící. A nelituji
Ani genetika, ani nemoc. To, že se narodila Irena Maixnerová
jako neslyšící, přičítali lékaři tomu, že její maminka utrpěla v osmém
měsíci těhotenství těžký pád.
„Celá rodina je slyšící. Mám o šest let staršího bratra a už
odmalička jsem na něho znakovala. Pamatuji si, jak ho to rozčilovalo,“ směje se
šestačtyřicetiletá Irena.
Právě proto, že vyrůstala mezi slyšícími, docházelo
odmalička k různým komunikačním nedorozuměním.
„Například jsem jako malá automaticky znakovala – hladila
jsem si bříško. Maminka si myslela, že mám hlad, a tak mi dala v dobré
víře na talíř jídlo. Ale já jsem znakovala, že chci na záchod,“ vzpomíná Irena.
Konečně mezi znakujícími vrstevníky!
Když se dostala do školky pro neslyšící do Holečkovy ulice
v Praze 5, byla nadšená. „Konečně jsem byla mezi vrstevníky, kteří se mnou
mluvili znakovým jazykem! Ve školce i škole to bylo úžasné, ani jsem se domů
netěšila. Co doma? Tam byla nuda. Hrála jsem si sama, maminka mi pořád dávala
nějaké omalovánky…“
Zatímco dnes je běžné, že jsou ve školách pro neslyšící
pedagogové, kteří sami neslyší, v době, kdy byla školou povinná Irena, ji učili
slyšící pedagogové.
„Hodně používali ve výuce orální metodu. A spíše než znakový
jazyk to tehdy byla znakovaná čeština. Pamatuji si také, že jsme chodili pravidelně
na logopedii.“
Můj sen? Stát se letuškou
Irena se vyučila ve Štefánikově ulici krejčovou. Její
vysněný obor to však nebyl. „Chtěla jsem se stát letuškou. Maminka byla
v šoku, když jsem jí to řekla. Povídala mi, že jsem blázen, že rozhodně
nemohu se sluchovou vadou lítat… Švadlenou jsem se tedy stala z donucení.
Tehdy totiž nebylo moc oborů, které by mohli neslyšící studovat. V úvahu
přicházela jen čalounice. Další obory – zámečník, malíř pokojů a obuvník – byly
již chlapecké obory. A dnes přitom mohou být neslyšící čímkoliv! Třeba
pedagogy, vychovatelkami… To by mě bavilo nejvíc. V mateřské školce…“
Protože se vyučila krejčovou, kterou být nechtěla, do práce
nastoupila mimo obor – do dělnické profese do skladu.
Dva roky pak dělala uklízečku. A nyní je v plném
invalidním důchodu. „Donedávna jsem ještě pečovala o svou maminku, než
zemřela.“
Irena má s bývalým manželem šestnáctiletého syna
Davida. „Je slyšící a umí perfektně znakový jazyk. Je v prvním ročníku na
dopravní průmyslovce v Masné v Praze 1. Zatím si školy moc ale neužil,
zavřeli mu školu, tak se učí doma přes počítač.“
Syn vyrůstal bilingválně
David mluví naprosto perfektně česky, i když je jeho
mateřským jazykem znakový jazyk. „Hodně na syna mluvila moje mamka – Davidova
babička. Já jsem na něj znakovala, vyrůstal tedy bilingválně.“
Už odmalička proto věděl, že když něco chce, musí se nejprve
rodičů dotknout, připoutat pozornost.
Jako první nastoupil David do klasické školky. „Tam ale
hodně plakal, o nějakém individuálním přístupu jsme si mohli nechat zdát. Potom
jsme narazili na logopedickou školku Pipan pro děti se sluchovým postižením,
kde nám Davida vzali.“
Přestože tak David slyší výborně, nastoupil do školky, kde
mezi dětmi začal znakovat. „Hodně se ve znakovce rozmluvil, používal mimiku…
Byli jsme v šoku, že to ve školce tak rychle pochytil. Sama ředitelka nám
pak říkala, jestli nám nebude vadit, že bude více inklinovat v životě ke
znakovému jazyku. Já jsem jí na to odpověděla, že mi to rozhodně nevadí. Že
budu šťastná, protože s manželem také komunikujeme ve znakovce.“
Druhý manžel vášnivý motorkář
Motorky, to je Ireny celoživotní vášeň. Jako první ji
inspiroval táta s mámou, kteří sami jezdili. „Miluji zvuk motorek. Sice ho
neslyším jako slyšící, ale cítím ty úžasné vibrace… Chtěla jsem se přihlásit do
motoškoly, ale bohužel mi doktor nedal lékařské potvrzení, takže jsem nemohla
nastoupit.“
V průběhu let si Irena našla druhého manžela. A
s ním ji spojuje jedna záliba. Motorky. „Oba jsme vášniví motorkáři.
Rychlá kola, to je naše,“ směje se Irena. Přestože nemá řidičák a svou motorku,
jízdu si díky manželovi na jeho stroji užívá.
Když spolu s Irenou a tlumočnicí znakového jazyka
Monikou Boháčkovou děláme rozhovor v Karlíně ve Svazu neslyšících a
nedoslýchavých osob v ČR, vytahuje Irena mobil a ukazuje nám video. A na něm znakuje její neslyšící muž.
Autoškola mezi slyšícími
Dozvídáme se tak, že si udělal v roce 1991 řidičské
oprávnění na malou motorku. A že tehdy dotyčný instruktor neviděl žádnou
překážku v tom, proč by neslyšící nemohl absolvovat autoškolu.
„Na jedné motorce jsem seděl já i můj instruktor. Když jsem
si pak v roce 1994 dělal papíry na větší motorku – Jawu 350 – také jsem
absolvoval autoškolu mezi slyšícími. Teorii jsem se naučil jako každý jiný žák.
Měli jsme prezentace. A doma knížky.“
A jak konkrétně tehdy vypadaly jízdy? „Instruktor se vždy
dotkl mé pravé nebo levé paže, dával mi pokyny pomocí poklepání. Věděl jsem
tak, kdy mám jet, kdy brzdit, kdy zatočit… Bez problémů jsem autoškolu
absolvoval.“
Papíry na motorku? Jedině přes mikroport
A jak je to dnes? Z toho je Irena, vášnivá motorkářka,
rozčarovaná. „Dnes se výcvik na motorku provádí pomocí mikroportu. Žák jede na
motorce, instruktor za ním v autě. Všechno se dělá přes zvukové podněty.“
Irenu nedávno oslovila slyšící maminka neslyšící
šestnáctileté Zuzky z Liberce. „Jsem z Prahy, ani tedy nevím, kde na mě
vzala kontakt… Ale dozvěděla se, že jsem neslyšící motorkářka a jestli nevím,
jak by si mohla její dcera udělat autoškolu na motorku.“
V té době byla Irena s manželem na motorkách na
projížďce v Mladé Boleslavi. Zrovna projížděli kolem tamního
automobilového muzea, kde viděli instruktora, jak učí žáka na motorce.
„Můj neslyšící manžel se ptal instruktora, jak to mají dnes
udělat neslyšící, kteří se chtějí naučit na motorce. Mezi slyšícím instruktorem
a mým manželem byla komunikační bariéra, ale nakonec nám instruktor řekl, že
tak to prostě dneska je. Že to jde jen přes mikroport. Z rozhovoru jsme
odcházeli velmi rozpačití…“
Okolní země problém vyřešily
U nás to nejde. Ale v Rakousku, Německu či Polsku si
neslyšící běžně papíry na motorky dělají. „Instruktor jede v autě před
žákem na motorce. A dává mu světelné pokyny. Když to jde tedy v okolních
zemích, nevím, proč by to nemělo jít u nás,“ říká Irena.
Žena, která se rozhodla, že to tak nenechá být. A má
v plánu obrátit se na ombudsmana Křečka. „Tohle je zkrátka diskriminační
přístup. Mladí teď nemají možnost si udělat řidičák na motorku. Kdo pak doplní
tu naši stárnoucí partu motorkářů?“
Text: VERONIKA CÉZOVÁ
Foto: Veronika Cézová a archiv Ireny Maixnerové