Martin Látal: Mnoho lidí si myslí, že jsou neslyšící hloupí
Byl mu rok,
když rodiče zjistili, že neslyší. „Rodičům lékaři řekli, že mám praktickou
hluchotu… To, že jsem jiný, jsem
si ale jako malý dlouho neuvědomoval,“ vrací se zpátky v čase devětadvacetiletý
Martin Látal z Prostějova.
Hned po
zjištění, že neslyší, dostal sluchadla. Tehdy krabičková. A Martinova maminka
na foniatrii získala kontakt na Federaci rodičů a přátel sluchově postižených (FRPSP)
v Berouně.
„Z vyprávění
maminky vím, že nás hned přihlásila na týdenní rekondiční pobyt pro rodiny se
sluchově postiženými dětmi, kde se mamka potkala s odborníky
z foniatrie. A zároveň byli přítomni další rodiče, což pomohlo ve sdílení
zkušeností. Další roky jsme potom jezdili do Berouna na další akce, které FRPSP
pořádala.“
Přestože se
Martin zajímal o příčinu vzniku praktické hluchoty, dosud mu žádný lékař
nedokázal odpovědět, jak ke sluchové ztrátě došlo.
„V babiččině
rodině se sice problémy se sluchem vyskytovaly, ale to bylo až
v souvislosti s vyšším věkem nebo po nemoci. Ale nikdo nebyl
neslyšící od narození. A poruchy genu, který způsobuje hluchotu, se u mě při
genetickém vyšetření neprokázaly…“
Zvědaví
slyšící spolužáci
Až do
plnoletosti Martin trávil čas mezi neslyšícími vrstevníky. Školku absolvoval na
Svatém Kopečku u Olomouce, v roce 1999 se instituce přesunula přímo do
Olomouce a funguje dodnes pod názvem Střední škola, základní škola a mateřská škola
pro sluchově postižené Olomouc. Následně jeho kroky vedly do Valašského
Meziříčí na střední školu pro sluchově postižené.
A teprve až na Fakultě
tělesné kultury Univerzity Palackého Olomouc na oboru Ochrana obyvatelstva a IZS (Integrovaný záchranný systém) se dostal mezi slyšící spolužáky. „Pamatuji
si, jak se spolužáci z vysoké hodně zajímali o to, jak žijí neslyšící
lidé. Někoho třeba překvapovalo, že neslyšící mohou řídit osobní auto… A také
se ode mě chtěli učit základy znakovky. Ale zajímala je hlavně sprostá slova,“
směje se Martin.
Bariéry,
které si tvoří společnost
Na sluchovém
handicapu dokáže najít nejen negativa, ale i pozitiva. „Když třeba někdo
nedodrží noční klid, mě to neruší… Každým dnem si uvědomuji, jak je znakový
jazyk krásný. Mohu s ním komunikovat na dálku, přes zavřené okno
v dopravních prostředcích a ostatní lidé mi nerozumí… Komunikace ve
znakovce je celkově rychlejší a jednodušší… Navíc je možné ovládat mezinárodní
znakový systém a dorozumět se po celém světě!“
Na druhou
stranu si uvědomuje, že mu sluchový handicap nejedny dveře i zavřel. „Byly
časy, kdy jsem chtěl být člověk s normálním sluchem, abych mohl pracovat
jako profesionální hasič nebo jako pilot vrtulníku… Na to mohu zapomenout…“
Často také
naráží mezi slyšícími na nepochopení. „Mnoho lidí se neslyšícím vyhýbá, nebo si
myslí, že jsou hloupí… A přitom je celý problém jen v tom, že mají slyšící
strach z komunikace – nevědí, jak by se s námi domlouvali.“
Profesionální
kamioňák
V současné
době pracuje Martin jako profesionální řidič v kamionové dopravě. Nejčastěji
jezdí po celé České republice, občas vyjede i na Slovensko.
Výhody této
práce jsou jasné. „Jako neslyšící se mohu plně soustředit na jízdu. Ale
v současné době bývá problém při dojezdu do firmy na vykládku. Všichni
mají roušku a já nemohu odezírat…“
Práce řidiče ho
baví. Ale jeho vysněná rozhodně není. „Do budoucna bych chtěl dělat u
Integrovaného záchranného systému. Vím, že to nebude vůbec jednoduché. Všude je
podmínkou stoprocentní zdravotní stav. Snad se to časem změní a budou moci
v těchto oborech pracovat i lidé se sluchovým postižením. Tak jak je to
například v Americe, Anglii či Austrálii.“
Dobrovolný
hasič
Protože se
kvůli přísným pravidlům lékařských prohlídek zatím nemůže stát profesionálním
hasičem, plní si sen alespoň jako dobrovolný hasič.
Psal se rok
2002, když v Kostelci na Hané Martin nastoupil do dobrovolné jednotky.
V ní působil dříve i Martinův otec, který byl členem místního sboru
dobrovolných hasičů.
A za sebou toho
má už hodně. „Zasahoval jsem při dopravních nehodách či záplavách na Jesenicku,
při lesních požárech, pomáhal jsem při kácení stromů… Pomáhal jsem také tátovi
s údržbou hasičské techniky. A poskytl jsem i pomoc staršímu pánovi, který
přede mnou sjel ze silnice do příkopu. A mám za sebou i hašení požáru osobního
auta s pohonem na zemní plyn na dálnici D 11 u Hradce Králové,“ vypočítává
své zkušenosti Martin, který v minulosti jezdil k zásahům společně se
svým tátou.
„Pak se však
zpřísnily podmínky a dobrovolní hasiči dostali podobně přísná kritéria jako ti
profesionální. Bohužel při posledním zásahu se zjistilo, že nemám oprávnění
jezdit s hasiči, protože nejsem členem zásahové jednotky… Ze zásahů jsem
tedy musel úplně odstoupit. Ale nevzdávám se. Věřím, že se jednou
profesionálním hasičem stanu a budu moci pomáhat lidem v krizových
situacích!“
Text: VERONIKA
CÉZOVÁ
Foto: archiv
MARTINA LÁTALA