Pavla: Příběhy Jsem jedno ucho ve mně vzbuzují optimismus, že se vše dá zvládnout
O
komunitě projektu Jsem jedno ucho ví už dlouho. Jako introvertka ale nikdy
neměla potřebu napsat příspěvek nebo komentovat dění…
„Čas
od času jsem nahlédla, co se děje zajímavého ve světě neslyšících a
nedoslýchavých. Ale tím, že mé ouško předvádělo podivné věci, nikdy jsem úplně necítila
potřebu se veřejně projevovat. V loňském roce se však pro mě téma
sluchového handicapu stalo niternějším tématem. Potřebovala jsem ho v sobě
zpracovat. A právě příběhy Jsem jedno ucho ve mně vzbuzují optimismus, že se vše
dá zvládnout. S humorem a nadhledem. I když je občas v sobě ztrácím,“
vysvětluje devětatřicetiletá Pavla Bechnerová motivy, které ji vedly
k zapojení se do našeho projektu.
Když
jsem ji na základě jejího hlubšího zájmu o projekt poprosila o rozhovor, chvíli
váhala. Všechny příběhy projektu jí přišly velmi osobité a pozitivní, v kontrastu
s nimi ale Pavla zatím ten svůj vnímá jako nedokončený…
Pavla
říká, že se stále hledá. Cítila jsem, že právě ona je velmi inspirativní a její
příběh může oslovit další lidi.
„Chtěla
bych poděkovat za vaše otázky, pomohly mi urovnat si pár věcí v hlavě,“
řekla mi po rozhovoru Pavla. A nejen to. Díky projektu Jsem jedno ucho oslovila
osobnost Ivanu Zoulíkovou, která jí – jako čerstvě oboustranně implantovaná – nabídla
svou pomoc s orientací v problematice kochleárních implantátů.
„Příběh
paní Ivany Zoulíkové, která je též učitelka, mi vlil optimismus do žil. Má za
sebou podobné životní zkušenosti. Stejně tak mě zaujal i příběh paní Evy
Vontrobové, která popsala svůj handicap v souvislosti s porozuměním
řeči, což je mi také blízké. A do třetice mě velmi inspiroval příběh paní Lucie
Sedláčkové, která s pěti dětmi zvládá neuvěřitelné věci.“
V levém
oušku hrálo, v pravém bylo ticho
Úžasnou
a inspirativní ženou je ale i Pavla. Posuďte sami. Ponořte se do jejího
životního příběhu…
To,
že neslyší na pravé ucho, rodiče zjistili v jejích třech letech. „Chtěla
jsem vyzkoušet sluchátko do rádia a říkala jsem, že to nehraje. Jenže ejhle, v
levém oušku rádio hrálo! S levým, slyšícím ouškem jsem si toho ale zažila také
dost…“
Bylo
jí šestnáct let, když se v prvním ročníku na gymnáziu poprvé dostavil
propad. „A tehdy se u mě tinnitus zabydlel nastálo,“ vrací se zpátky
v čase Pavla.
Pravděpodobně
se jednalo a jedná o netypickou Ménièrovu chorobu. Propad se ale podařilo
zvrátit infuzemi a léky. Pak se vše ještě asi dvakrát opakovalo na vysoké
škole.
„Nějaká
ztráta sluchu ve vysokých frekvencích tam už byla, ale ne nijak enormní. V
pátém ročníku na vysoké škole pak došlo k poklesu do úrovně středního poškození
a já dostala první sluchadlo díky příspěvku Konta Bariéry. Bylo pecičkové,
závěsné jsem tehdy odmítala, styděla jsem se za něj. Ale nevyhovovalo mi, každý
krok mi zněl dunivě. A pokud jsem nemusela do školy, tak jsem ho vůbec
nenosila. Postupně se mi však sluch ‚vrátil‘ do křivky normálního sluchu,
pominu-li ty nejvyšší frekvence. Všechno to jsem absolvovala v péči báječné
paní doktorky Lucie Rathové z Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí v
Praze.“
Bylo
to v době, kdy se první dva semestry učila znakový jazyk v Pevnosti
pod vedením Petra Vysučka a Jakuba Malíka. Pavla ale přiznává, že za tu dobu znakovku
pozapomněla, protože se její cesta nakonec začala ubírat jiným směrem.
Na
vysokou školu zamířila do Brna na Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity,
kde vystudovala bohemistiku a historii. A to jí otevřelo dveře
k pedagogice, které se vždy toužila věnovat.
Handicap?
Tak jsem to nevnímala
Stala se tedy učitelkou na gymnáziu. Nejprve na soukromém, pak se přesunula na státní Gymnázium Kladno, sídlící v nádherné secesní budově.
„Díky
rodičům i svému okolí jsem totiž nikdy nepociťovala handicap, nebo spíš vůbec
nebrala v potaz, že by to handicap byl. Přejdu-li pár zážitků ze základní a
střední školy, kde se problém většinou vyřešil přesednutím do předních lavic.
Navíc jsem dokonce většinu docházky seděla až ve třetí lavici. A tak jsem učila čtyři roky, pak jsem odešla na mateřskou a po roce a čtvrt od narození
syna se můj kolotoč opakoval. Tehdy to už vypadalo hůře. Dostala jsem závěsné
sluchadlo Widex Dream a díky úžasné paní doktorce Jiřině Stoilové z Nemocnice na
Bulovce, kam jsem tehdy přešla, jsem získala zpět odvahu a po mateřské jsem se za
tu katedru opravdu vrátila.“
Návrat
ke studentům byl neskutečný. A obtížný zároveň. Začátky provázel stud.
„Bála
jsem se, jak budu studentům rozumět, a tak jsem jim nakonec vše řekla. Byli
báječní a zvládli jsme to spolu, i když někdy nastaly horké chvilky. Ale
naučila jsem se zeptat se a necítit se z toho úplně špatně. Se sluchadlem
a s maličkým dálkovým ovládáním v ruce jsem odučila dalších téměř pět let, než
jsem musela o něco dříve nastoupit na mateřskou dovolenou. Ouško se během těch
pěti let opět vrátilo do přijatelných mezí – doma jsem sluchadlo nepoužívala
téměř vůbec, jen občas kvůli televizi. A ani do školy jsem jej někdy nenosila.
Byla období, kdy pro mne bylo sluchadlo dokonalé. A já si to, že vlastně mám
handicap, příliš nepřipouštěla. Navíc sluchadlo jsem v sobě řešila asi jen já na
rozdíl od mých studentů.“
Až
minulý rok přišel zvrat. Sama k sobě začala být upřímná. A problémy
s ušima si pojmenovala. Už se nezdráhala si přiznat, že jde o handicap.
Závratě
i tinnitus
„Loni
v únoru, když bylo druhému synovi devět měsíců, se můj kolotoč znovu roztočil.
A tentokrát asi již napořád. Přes nasazenou léčbu se ouško ‚nevrátilo‘. Přišly
i závratě. A tinnitus, který po nich zůstal v decibelech, bych nepřála zažít
nikomu. Občas se mi doteď zatočí hlava. Každopádně i s druhým neslyšícím ouškem
mám ztrátu sluchu 92 procent. Na samotném levém to je 90 procent.“
I
přes nošení sluchadla Phonak přetrvává problém s kvalitním porozuměním řeči.
Pavla se učí odezírat, v rodném Kladně navštěvuje logopedku paní Danu
Šálovou a trénuje samozřejmě i doma.
„V
péči jsem u paní primářky Moniky Pláškové z ORL oddělení kladenské nemocnice a pana
doktora Libora Černého z Foniatrické kliniky Všeobecné fakultní nemocnice v
Praze. Nesmím zapomenout na úžasnou podporu paní psycholožky Marie Bendové,
která je sama neslyšící,“ vyjmenovává své zdravotnické ‚anděly‘ Pavla.
Zrádná
meningitida
Pavla
se narodila v osmém měsíci. A již druhý den se u ní projevily známky
meningitidy. Začala i o něco později chodit. Lékaři připravovali její rodiče i
na variantu, že by Pavla mohla skončit na invalidním vozíku.
„V
osmnácti měsících jsem se však naštěstí rozeběhla.“
S
realitou ne úplně zdravého jediného ouška žije celý dospělý život.
„Takže
fakt, že se ouško dostalo do stádia těžké ztráty sluchu, bych asi měla umět přijmout
lépe, ale vzhledem k tomu, že předtím docházelo ke zlepšením, to tak jednoduché
zatím není.“
Bylo
by pro ni jednodušší přijmout handicap v dětství? To Pavla nedokáže
posoudit.
„Po
psychické stránce si myslím, že možná ano, kdo ví. Na druhou stranu jsem si
vědoma toho, že mám velkou výhodu – znám zvuky, znám hlasy svých blízkých,
dovedu se lépe orientovat v prostoru, dobře ovládám jazyk. Odezírání je pro mne
sice těžké, protože jsem na něj nikdy příliš nespoléhala, ale v kombinaci s
tím, co slyším, to za předpokladu dobré artikulace ze strany druhého nějak,
zdaleka ne ideálně, zvládám.“
Pandemie
koronaviru však postavila Pavlu před nejednu těžkou výzvu.
Odezírání
v době rouškové
„Vzhledem
k tomu, že doba ‚koronová‘ se kryje s nástupem mého postižení, jednoduché to
nebylo. Nebyla jsem zvyklá odezírat a zároveň jsem se na odezírání stala
závislou. Do toho se všude objevily roušky. Musím se tomu smát, že se učím
odezírat zrovna v téhle době.“
Dosud
měla Pavla štěstí na lékaře, kteří se jí snažili vyjít vstříc. Buď jí v ordinaci
napsali informace na papír, nebo si nasadili štít, případně na chvíli sundali respirátor.
„Paní
logopedka ani jinak ve své profesi fungovat nemůže. Přesto, pokud mám s sebou
doprovod, lékaři občas spoléhají na tlumočení, a ne vše jim tím pádem rozumím.
Obzvlášť když má můj doprovod – manžel či moji rodiče – roušku. Zpočátku jsem
tuhle situaci jakési závislosti, nesamostatnosti, nesla hodně těžce, ale
otrkala jsem se, už se nebojím zeptat se. Stále je mi ale taková situace
nepříjemná.“
Ne
všichni však byli takto vstřícní. Někteří lékaři měli problém s pochopením,
že v případě Pavly slyšet neznamená rozumět. A dál mluvili přes roušku,
aniž by hledali nějaký jiný vhodný komunikační kanál.
Pavla
si však uvědomuje, že to může být částečně i tím, že mate okolí svým
vyjadřováním. „Ani foniatrický specialista by prý nepoznal, že mám velký
sluchový handicap…“
Všechno
je to o lidech
V kladenské
lékárně se Pavla pravidelně setkává s jednou milou lékárnicí. „Jakmile mě
vidí, hned sundává respirátor a krásně artikuluje… Ale zažila jsem i pohledy
nepochopení, když jsem se znovu ptala paní prodavačky, co říká. To je ale
způsobené i tím, že na rodičovské dovolené v době lockdownu velice málo přicházím
do styku s lidmi.“
Mnoho
věcí je pro Pavlu nových. S jednou z nich, tou nejzásadnější, se sama
v sobě ještě hodně pere. „Ten pocit, že ne všechno si mohu vyřídit sama…
Nebo aspoň ne tak, jak jsem byla zvyklá... Od března jsem například nepoužila
telefon k volání, přestože sluchadlo s ním mám propojené. Umělý zvuk v
telefonu je zkrátka problém. Druhou věcí je pak umět při hovoru upozornit cizí
lidi, že jsem téměř neslyšící, a požádat je o zopakování věty.“
Výhodu
spatřuje v tom, že je v současné době na rodičovské dovolené. Pavla
si je totiž vědoma toho, že pokud by ji covidová krize zastihla v práci,
musela by nejspíš s výukou skončit.
„I
dříve, s nižší ztrátou sluchu, jsem podvědomě odezírala, což by v roušce či
respirátoru nebylo možné. Ale před Vánoci jsem sebrala odvahu a začala přes
Skype připravovat jednoho známého na přijímací zkoušky na střední školu. Je to sice
náročné, protože i tady platí, že umělý zvuk z reproduktorů je pro mě ještě
méně srozumitelný než přirozený hlas, ale jde to. Pokud něčemu nerozumím,
zeptám se ho znovu nebo využíváme chat vedle obrazovky.“
Úžasný
impuls
Pomoc
s přípravou žáka na přijímačky byla pro Pavlu úžasnou motivací a návratem
k milované profesi. Musela se však k tomuto kroku hodně přemlouvat.
Obavy byly veliké. Ale překonala je.
A
navíc se sama převtělila do zcela nové role. Žákyně. Jednou týdně má lekci
angličtiny přes Skype.
Pavlu
povzbudil nejen nový impuls v podobě online výuky. I rodina a nejbližší
přátelé, kteří ji podporují a s jejichž pomocí se Pavla učí překonávat překážky,
jí dodávají optimismus do života.
„Můj
muž je mi velkou oporou. Jeho smysl pro černý humor a realismus nám pomáhá
snáze překonat všechny problémy. Současná situace je nejnáročnější asi pro našeho
staršího syna, musíme s ním zvládat domácí výuku. A aby toho nebylo málo, musel
se se mnou naučit komunikovat jinak. Používáme i prstovou abecedu. Někteří
kolegové o zhoršení mého stavu vědí. Ostatně všichni již předtím věděli, že
nosím sluchadlo. Všichni mě podporují, bez výjimky.“
A
pak je tu ještě budoucnost, která bude – možná – ve znamení implantace.
„Minulý
týden jsem absolvovala konzultaci u doktora Boučka a doktora Koutného v Motole
a dostala jsem rovnou termín k implantaci. Prozatím jsem z toho rozpačitá,
rozhozená, nesvá, i když samozřejmě jsme již předtím o implantátu hovořili.
Zatím v nás, budu-li mluvit i za manžela, převládá spíše strach…“
Pavla
se však – jako správná učitelka – začala hned pídit po informacích. „V hlavě
mám stále báječný blog paní Ivany Zoulíkové, osobnosti Jsem jedno ucho,
k jejímuž příběhu jsem se dostala již v létě. Je mojí velkou inspirací
na cestě za kochleárním implantátem, ačkoliv si stále ještě nejsem zcela jistá…“
Text:
VERONIKA CÉZOVÁ
Foto:
archiv PAVLY BECHNEROVÉ