Sabina Půtová: Lidé kolikrát nechápou, že když mluvím, ne všemu rozumím
„Tak toto je moje třída,“ ukazuje mi s hrdostí v hlase Ivana
Zoulíková skupinku holek a kluků v Ječné.
Ve skupince mě na první pohled zaujala jedna z dívek. Nejen svou
výškou. Kde já jsem ji jenom viděla…
Ta podoba…
Zkoumavě si mě prohlížela i ona hnědovláska.
„Já jsem Sabča, dcera Petry Černohorské,“ představuje se mi.
Bingo!
Hned jsem si vzpomněla na rozhovor s Petrou Černohorskou a její
dcerou Anetou, který jsem dělala před rokem a půl. Tehdy tam Sabina nebyla. Ale
vybavila se mi slova její maminky Petry.
„Mám dvě dcery. Každou s jiným partnerem. Ale sešlo se to tak, že
obě mají sluchovou vadu. Dva pokusy, stejná vada. Oba partneři měli stejně jako
já poškozený gen Connexin 26… Asi osud…“
A osud je i to, že se právě tu – ve škole pro sluchově postižené
v Ječné v Praze 2 – právě potkávám se Sabinou… Dívkou, která jako by
z oka vypadla své mamince Petře.
S tou má společnou nejen podobu, ale i sluchovou vadu. Ve svých 14
letech byla nedávno také na genetice. „A i mně lékaři potvrdili, že mám gen Connexin
26…“
Horší to měli moji prarodiče
Právě proto, že nebyla v rodině první se sluchovou vadou, nebylo
pro ni tak těžké přijmout tento zdravotní handicap.
„Měla jsem doma oporu a podporu. Horší to spíše museli mít moji
prarodiče. Ti jsou slyšící a museli se vyrovnat se sluchovou ztrátou u svého
dítěte. Ti se s tím museli naučit žít a pracovat,“ popisuje Sabina.
Už po této větě je mi jasné, že mám před sebou neuvěřitelnou dívku,
která je na svůj věk velmi uvědomělá a rozumná.
Když jí nabízím možnost stát se osobností projektu Jsem jedno ucho, je
nadšená. „Wow! Tak to je pro mě pocta! Všichni si budou moci přečíst můj
nezajímavý příběh,“ směje se.
Ale jak už se mi potvrdilo mnohokrát během rozhovorů, ti nejzajímavější
lidé jsou zároveň těmi nejskromnějšími…
V půl roce sluchadla
Protože oba její rodiče mají těžkou nedoslýchavost, už v porodnici poprosili
lékaře, aby Sabině provedli vyšetření sluchu.
„Při vyšetření nebyly žádné odezvy. Než jsem v půl roce dostala sluchadla
na obě uši, rodiče se mnou komunikovali a snažili se o běžný rozvoj řeči. Někdy
jsem reagovala, někdy ne. Moje rehabilitace začala hned po nasazení sluchadel,
protože moji rodiče věděli, co to obnáší. Potvrdila se středně těžká
nedoslýchavost,“ vypráví Sabina.
Ve školce jen dva týdny
Ve třech letech nastoupila do běžné mateřské školy, ale vydržela tam jen
dva týdny. „Nechtěla jsem vůbec spát. Jen si hrát. Měli tam však povinný
polední spánek… Rodičům proto doporučili jinou školku v Hodkovičkách, kde bylo
méně dětí ve třídě a nebylo povinné spaní. Byla tam i logopedie, učitelky byly
trpělivější. Ráda na tuto školku vzpomínám.“
Tato školka také sehrála v jejím životě zásadní roli. Až zde se
ukázalo, že Sabina nemá správně nastavená sluchadla.
„Slyšela jsem méně, než ukázaly výsledky u lékaře. Ztráta byla mnohem
větší, nereagovala jsem například na zavolání.“
Spolužáci mě nepřijali
V šesti letech pak Sabina nastoupila do přípravné třídy, kde se
připravovala do školy. A do poloviny čtvrté třídy pak chodila na základní školu
v Praze 4.
„Bohužel jsem mezi spolužáky nezapadla, protože jsem na svůj věk byla
příliš vysoká, navíc jsem měla sluchadla. Ve třídě nás bylo celkem 27.“
S třídní učitelkou měla hezký vztah. „Ale nešetřila mě. Brala mě jako
normálního slyšícího člověka. Prý to dělala, abych se nespoléhala na to, že mi
bude v dospělosti někdo pomáhat. Od čtvrté třídy se učitelky měnily. Nová učitelka
pro mě neměla pochopení. Učivo na mě bylo rychlé. Už jsem do školy vůbec chodit
nechtěla.“
Rodiče tak přistoupili k razantní změně. Sabině navrhli, že se
s ní podívají do školy, kam chodili oni dva i její sestra Aneta. Do školy
pro sluchově postižené v Ječné.
„Bylo to tam úžasné! Menší kolektiv a osobnější přístup učitele. A tak
jsem přestoupila. Stejně jako kdysi Anetka, která byla ve dvou letech
implantovaná a přestoupila do Ječné na druhý stupeň.“
Mezi spolužáky ihned zapadla. „Připadám si tu jako v rodině,“
usmívá se Sabina.
Neslyšet sanitku či zpěv ptáčků? To je pro mě nepředstavitelné
V rodině byla Sabina vždy ta, která měla nejlepší sluch. Během
puberty ale došlo k výraznému zhoršení, proto je od minulého roku
kandidátkou na kochleární implantaci.
O kochleárním implantátu uvažuje i proto, že neslyšet by pro ni –
nedoslýchavou – bylo nemyslitelné. „Ohluchnout? Najednou neslyšet sanitky, zpěv
ptáčků a zvuky běžného dne? To je pro mě nepředstavitelné,“ říká upřímně.
Učebnice zavřené ve škole
Sabina, stejně jako její spolužáci, zažila na začátku druhého pololetí
minulého roku distanční výuku. „V tu dobu mi hodně chyběl kontakt s lidmi.
Nemohlo se ani na sportoviště. Na začátku dalšího školního roku byla zase škola
prezenčně. Po pár týdnech byla opět distanční výuka... Ta už byla přes
Microsoft Teams. Nevadilo mi to, protože jsem mohla spolužáky vidět přes
kameru. Pro distanční výuku jsme měli poupravený rozvrh. Ale na druhou stranu
mě z počítače bolela hlava a oči mě pálily. Bylo to únavné,“ popisuje.
Navíc zavření škol přišlo ze dne na den. A tak se na to nemohli
připravit ani školáci, ani samotné školy. „Nevěděli jsme, že bude zavření na
tak dlouho. Neměli jsme učebnice, do školy jsme pro ně nemohli, zachraňovali
jsme se se spolužáky navzájem. Někdo měl učebnici do toho předmětu, někdo zas
do jiného, tak jsme si to fotili a vzájemně sdíleli,“ vzpomíná Sabina.
Transplantace jater na fotkách
Na mnoho online předmětů si zvykla. Byly ale i takové hodiny, které by
raději trávila ve škole. „Třeba u chemie a fyziky mi vadilo, že jsme měli v
plánu pokusy. A ty přes počítač nejdou. Ale třeba na přírodopisu jsme zrovna
brali transplantaci jater, pan učitel nám ukazoval fotky z operace, to
bylo zajímavé.“
Distanční výuka měla podle Sabiny i výhody. „Nejvíc se mi líbilo chodit
na online výuku v pyžamu. Vstát pár minut před zahájením výuky, oblíknout si
mikinu, svázat vlasy… A být ready,” popisuje Sabina, která často využívala možnost mít během online
výuky vypnutou kamerou. „Často jsem dojídala snídani,“ směje se.
Během pandemie se scházela s kamarádkami. „Ale také online. Vždy
jsme se domluvily na nějakém filmu, který jedna z nás pustila a nasdílela
obrazovku. Takže jsme se všechny koukaly, společně se smály a komentovaly.“
Když mluvím, neznamená to, že všemu rozumím
Covidová pandemie byla náročná nejen pro Sabinu, ale i pro celou její
nedoslýchavou rodinu. „Docházelo k mnoha nedorozuměním. Naštěstí když jsme
někam vyrazili jako celá rodina, doplňovali jsme se navzájem. Nikdo z nás
dobře nerozumí, ale každý slyší něco, tak si to pak dáváme dohromady. A předem
každého upozorňujeme, že špatně slyšíme. Přesto kolikrát lidé nechápou, že když
mluvím, tak ne všemu a všem rozumím.“
Sluchovou vadu se přesto naučila brát jako svou součást. „Někdo se
narodí jako nevidomý, někdo bez nohy, někdo s rozštěpem na obličeji… Každý něco
má…“
Text: VERONIKA CÉZOVÁ
Foto: archiv Sabiny Půtové, VERONIKA CÉZOVÁ