Docent Mojmír Lejska: Skupině Kabát jsme udělali speciální chrániče do uší
Když končil vysokou školu, řekl si, že nechce dělat tři
věci. Dělat stejné věci jako jeho otec, být na klinice v Brně a dělat
v rámci medicíny velký obor. Jak
asi tušíte, dopadlo to přesně naopak. Šel ve stopách otce, v Brně si
založil kliniku a stal se z něj nejlepší audiolog v České republice.
Ano, řeč je o docentu Mojmíru Lejskovi.
„Že se stanu lékařem, to bylo všem jasné, protože můj otec
byl rovněž lékař. Ale že budu dělat obor zabývající se sluchem, to byla souhra
náhod.“
Specializoval se hned v roce 1979. „Dříve lékaři získali
pracovní místo tak, že museli napsat do různých nemocnic. A nikdo neměl jisté,
kam ho vezmou. Já jsem obepisoval nemocnice na jižní Moravě, kde jsem bydlel. A
odpověděli mi jen z Uherského Hradiště s tím, že mají místo pouze na
ušním. Přestože jsem to nechtěl dělat, místo jsem vzal.“
Hned od začátku směřoval k audiologii. Oboru, který se
zabývá korekcí poruch sluchu. Hned dva roky nato se stal městským audiologem
pro celé Brno. A po roce 1989 už věděl, že chce pracovat sám na sebe.
Otevřel si AUDIO-Fon Centr.
„Pracoviště, ve kterém teď děláme rozhovor, se začalo jako
první v republice zabývat audiologií naplno. Do té doby nikoho nenapadlo,
že by takové pracoviště mohlo vzniknout a dlouhodobě fungovat.“
Vůdčí pracoviště pro
celou republiku
Roky šel ve šlépějích svého otce, slavného otorinolaryngologa.
Díky němu měl přístup do zákulisí v celé republice. Ale sám ho nakonec
svým věhlasem předčil.
Sázka na audiologii se ukázala jako správná. „Všichni po
celé republice dělali audiologii. Ale jen jako doplňkovou činnost. Nikdo ji
nerozvedl do těch nejmenších zákoutí jako my v Brně. Dokonce bych řekl, že
taková audiologie, jako je na tomto pracovišti, není stále nikde
v republice. Jsme vůdčí pracoviště pro učení audiologie pro celou
republiku.“
Do AUDIO-Fon Centr. se jezdí učit sestřičky i lékaři
z celé republiky. A pro doktory je docent Lejska hlavním školitelem
postgraduálního vzdělávání v audiologii.
Pacienty má docent Lejska převážně z Brna. „Není nutné,
aby k nám jezdili z Prahy, pokud to jsou obvyklí pacienti. U nich
nejsou problémy. Takových je 99 procent. Ale pak tu máme jedno procento, kde
jsou různé komplikace, které zde umíme řešit. A to jsou pak lidé z celé
republiky.“
Jedním z prvních pacientů v AUDIO-Fon Centr. před
pětadvaceti lety byl roční chlapec s meningitidou. „Volali mě na infekční
kliniku v Brně. I když se chlapec narodil jako slyšící, vlivem nemoci se u
něj projevila velmi těžká sluchová vada. Tím, že se k nám dostal hned do
péče a začal nosit sluchadla, dnes žije normálně jako zdravý člověk. Chodil do
normální školy, skvěle mluví, pracuje. Dělá všechno jako vrstevníci, jen musí
nosit sluchadla. Přestože je velmi těžce oboustranně sluchově postižený, díky
tomu, že do roka vzniklo centrum řeči v mozku, dnes může fungovat
normálně.“
Vlčí dítě z Brna
V devadesátých letech se k němu dostal naopak extrém –
slyšící dítě, kterému se přezdívalo „Vlčí dítě z Brna“. „Dostalo se ke mně
dítě, které mělo nastoupit do první třídy, ale nenastoupilo. Pocházelo
z romské komunity, kde byli sluchově postižení rodiče – a nejen oni, ale
postižení se dědilo z generace na generaci, měli několik těžce sluchově
postižených dětí. Rodiče byli analfabeti, s dětmi mluvili zvláštní
ochuzenou – v té době ještě – znakovou řečí. Dítěti, které se ke mně
dostalo, bylo sedm let. Zjistili jsme, že chlapec normálně slyší, ale tím, že
s ním nikdy nikdo nemluvil, nerozvinula se u něj řeč. A v sedmi
letech se už žádná nová informace do mozku nemohla dostat. Řečové centrum už
bylo pro nové podněty uzavřené.“
Tento chlapec měl dvouletého brášku, který též slyšel. A
s řečí – díky péči logopedů – na tom je dnes docela dobře.
Když neslyšící mluví
a slyšící nemluví…
„Dnes už se ví, že se kolem třetího čtvrtého roku musí
všechno stihnout v mozku zorganizovat. Mozek musí dostat signál, že tato informace
je zraková, další sluchová či čichová… Mozek se musí naučit informace
rozlišovat podle jejich původu. To vše do tří až čtyř let věku a již nikdy
později. A jak se to mozek nenaučí včas, po celý další život jsou všechny
informace ztraceny. Řeč už se dítě nenaučí.“
Když docent Lejska vidí můj překvapený výraz, pokračuje
v dalším příkladu. „Dříve se říkalo, že vlčí děti jsou pouze někde
v Indii v pralese… A že snad není ani možné, aby se to stalo
v nějaké civilizované zemi… Ale jak vidíte, stalo se to i u nás
v devadesátých letech… Takže přestože jsou dnes ti dva kluci – ten se
sluchadly a ten slyšící – stejně staří – ten, co téměř neslyší, skvěle mluví,
ale zato ten, který skvěle slyší, nemluví…“
Sluchadlo versus
kochleární implantát
Docent Lejska zdůrazňuje, že přestože jde technika dopředu
mílovými kroky a sluchadla umí čím dál více věcí, jednu věc – tu
nejpodstatnější – stále neumí. Neumí vrátit sluch.
„Sluchadla přenášejí zvuk na základě periferní stimulace
zvenku do ucha. A další pomůcka ke korekci sluchu – kochleární implantát –
funguje zase na úplně jiném principu. Tam jde o elektrické dráždění sluchového
nervu, které vede do stejné oblasti jako je řeč. Vytvoří si tam jiný typ toho
centra, které reaguje ne na sluchové, ale elektrické podněty. A vzhledem
k tomu, že se to vytvoří na stejném místě se stejnými podmínkami, má ten
člověk často velmi podobný vjem.“
Docent Lejska používá během našeho rozhovoru hodně příměrů,
aby co nejjednodušším způsobem ukázal, jak mozek funguje.
Aerace mozkové kůry
„Člověk se rodí – na rozdíl od zvířat – s úplně prázdným
mozkem. Představte si to jako široké
lány. Každá funkce lidského těla si musí v kůře mozkové udělat zahradu
s velikým plotem, který ji odděluje od jiných funkcí. Musíme říct mozku,
toto je zahrada, kde vnímáš sluchové informace, tady zase čichové… Mozek si takovou
oblast natrvalo rezervuje pro tu kterou funkci – říká se tomu aerace mozkové
kůry. Jestliže pak nedojde k periferní stimulaci, okolní zahrádky se
rozšíří. A ta sluchová tam už nikdy nebude…“
Docent Lejska zmiňuje, že mezi širokou veřejností často
panuje mýtus, že když dáme malému dítěti sluchadlo nebo kochleární implantát,
hned začne mluvit. „Nemůžeme očekávat, že by s námi okamžitě začalo
komunikovat. Ale jakýkoli zvuk, který projde systémem sluchadlo, ucho, sluchový
nerv a centrum řeči, začne vytvářet tu zahrádku. Pokud opravdu začne, je to
vítězství. A je nakonec jedno, jestli pomocí sluchadla, nebo kochleárního
implantátu…“
V pěti letech na
ORL
Velký boom v médiích způsobila na začátku letošního
roku zpráva, že budou zdravotní pojišťovny nově hradit odborné vyšetření sluchu
u pětiletých dětí. Ministerstvo zdravotnictví si od toho slibuje, že se díky
lékařům ORL zachytí včas předškoláci, kteří by ve škole jinak mohli mít kvůli
nezjištěné sluchové vadě problémy s učením.
Jak velký přínos vidí docent Lejska? „Zaznamenal jsem to
v médiích. Ale upřímně – je potřeba si říci, že dítě, které je v pěti
letech již připravené do školy, nemůže mít těžké postižení sluchu. Tak to je.
Podle mě tedy nezjistíme žádné nové významné skutečnosti. Jedná se pouze o
zjištění, zda dítě v předškolním věku má či nemá dostatečný sluch na
přechod do školních lavic. Těžce sluchově
postižené děti jsme vždy poznali – ať už se dělal screening nebo ne. V naší
republice je povinný screening všech novorozených dětí. Vážné postižení sluchu
je potřeba zachytit u dětí ideálně do jednoho roku věku. Ano, může se stát, že
dítě ohluchne třeba v pěti letech. Ale to okamžitě poznají rodiče, ale i
školka. Takže co se týče možného zvýšeného výskytu dětí se sluchovou vadou, tam
se nic dramatického dít nebude.“
Znaménka si hlídá
celá republika, o sluchu se tolik nemluví
Jedním dechem tedy dodává, že přestože to není převratná
novinka, kvituje, že se o sluchu jako takovém díky tomu více mluví
v médiích. „Vy jako mluvčí Svazu neslyšících a nedoslýchavých mi jistě
dáte zapravdu, že každá zmínka o sluchu je důležitá. Sluch – na rozdíl od
dalších smyslů – je bohužel stále nedostatečně medializován. Většina lidí stále
neví, jak moc je sluch důležitý. Proto každá věc, která se o sluchu kdekoliv
objeví, je pro nás lékaře velmi důležitá.“
Docent Lejska zmiňuje, že lidé stále podceňují důležitost
sluchu. „Denně se na nás ze všech stran valí informace, jak je důležité si hlídat
například kožní znaménka. Celá republika je z toho na nohou. Ale že mohu
být hluchý, že by to mělo dopad na celý můj život, který by se rázem obrátil
naruby, to si nikdo neuvědomuje.“
Stále stejné množství
nedoslýchavých dětí
Když s docentem Lejskou probíráme, kolik se rodí ročně
nedoslýchavých dětí, upozorňuje, že je to léta stejné. „Lidé si myslí, jak to
v dnešní době přibývá, ale není to tak. Těžce sluchově postižených dětí se
ročně rodí jedno promile a pak jsou dvě až tři promile, kterým pomáhají hned od
dětství sluchadla – ročně je to 120 dětí.“
Z jeho pohledu není důležitá lehká sluchová vada, která
je v rozmezí ztráty sluchu 20 až 40 decibelů. „Lehká sluchová vada je nepoznatelná.
Nemá žádný význam pro funkční komunikaci. Bez dostatečného sluchu se nevyvine
lidská řeč. Kromě toho platí, že těžce sluchově postižený nemůže vnímat řečové
informace, protože je buď neslyší nebo slyší deformovaně. Když člověk nemá
informace o okolním světě, propadá depresi. Jestliže dítě mluví a rozumí, je
zdravé. Hodnotíme ho tedy podle vývoje komunikace. Pro foniatry tedy není tak
důležitá míra ztráty sluchu, ale jestli dítě mluví a rozumí. Když ano, je
z našeho pohledu v pořádku. I když hůře slyší. U malých dětí se tedy řeší
až ztráta sluchu vyšší než 40 decibelů.“
Tisíce vyšetřených
dětí
Za čtvrt století mu prošly pod rukama tisíce dětí. Společně
s jejich rodiči tak prožíval tisíce životních příběhů. Když se zpětně
ohlédne, udělal by někdy něco jinak?
„Asi ano. Dostal se ke mně malý dvouletý kluk, který měl
meningitidu. Došlo u něj nejen k poškození sluchu, ale i k centrální
změně chování. Byl velmi emočně nestabilní, agresivní, jeho mozek začal
fungovat úplně jinak. Na jednom uchu měl stoprocentní ztrátu, na druhém padesátiprocentní.
Mimochodem – když má zdravý člověk na jednom uchu padesátiprocentní ztrátu
sluchu, může s tím úplně normálně fungovat. Ale tento kluk se choval jako
těžce sluchově postižený, přestože měl jen střední sluchové postižení… Takže
ano, kdybychom tenkrát tomu klukovi dali hned kochleární implantát, možná by na
tom byl lépe. Ale možná by na tom byl stejně…“ říká docent Lejska, který
dodává, že se tento kluk nakonec sám rozhodl v dospělosti pro implantaci.
Hluk, nikotin a léky
Co všechno poškozuje sluch? „Hluk, nikotin a léky, to jsou
tři zásadní poškozovače sluchu,“ vysvětluje docent Lejska.
U hluku zmiňuje, že jakýkoli hlukový zdroj větší než 85
decibelů poškozuje sluch. „Každého to postihuje jinak. U někoho hned a tvrdě, u
někoho po čase a měkce, že to dlouho ani nepoznáte. Hluk je třeba měřit
například v továrnách, kde je důležité, aby byli lidé pravidelně
vyšetřováni. Těžko jim můžete říci, že tam nemohou pracovat, když se tam
v provozu pohybují třeba třicet let, je to jejich obživa. Cílem audiologického
posouzení tedy je, zda je člověk zvukově senzitivní, a tedy je u něj
pravděpodobná rapidní ztráta sluchu – takový člověk by pak v hlučném
provozu neměl pracovat. On to o sobě sice neví, ale my už podle audiometrického
vyšetření víme, že by takový člověk třeba za deset let přišel o sluch. Musíme
ho tedy přesvědčit, aby šel pracovat jinam. Sluchové buňky jsou totiž
nereparabilní – ztráta sluchové buňky je nenahraditelná.“
Druhým poškozovačem sluchu je pak nikotin, který ničí
všechny terminální cévy.
A co si můžeme představit pod jedy? „Všechny léky, co do
sebe cpeme. Každá tabletka má v sobě chemii. A je prokázáno, že nejvíce
chemikálií do sebe dostáváme prostřednictvím léků. Proto bychom měli brát léky
opravdu jen když je to potřeba.“
Streptomycin – pomáhá
i ničí zároveň
Jsou ale i léky, o kterých se ví, že každý, kdo si je vezme,
bude mít určitě ztrátu sluchu. A mezi ně patří streptomycin. Ano, to je ten
lék, který brala i maminka Ondřeje Bastla, čtrnácté osobnosti Jsem jedno ucho.
Ondřej se narodil jako slyšící, ale lék, který dostával skrze mléko, mu
postupně poškodil sluchový nerv.
„Pokud jde o stavy, kdy je ohrožen život, tak se dávají
mnohdy léky, které ničí sluch. Člověk tedy přežije, ale má pak například
poloviční ztrátu sluchu… Je to něco za něco…“
Jak to dořekne, zazvoní telefon. „Ano, děkuji,“ odpovídá
docent Lejska. „Za chvíli musím jít učit,“ obrací se ke mně.
Ještě, než se rozloučíme, v hlavě mi bleskne poslední
otázka. „Existují v dnešní době vůbec koncerty, které jsou do 85 decibelů,
které neničí sluch?“
„Nepochybně všechna hudební tělesa mají tuto produkci
vyšší,“ odpovídá docent Lejska. „Ale je na vás, kde budete stát. Pokud budete u
pódia, musíte počítat, že tam je to pro uši největší nápor. Vzhledem ke své
profesi bych tedy doporučoval stát na konci sálu.“
Když hudebníci
ztrácejí sluch…
A zmiňuje něco, o čem se nemluví. Když vyšetřoval sluch
Brněnské filharmonii, zjistil, že všichni hudebníci mají ztrátu sluchu.
„Nevzniká náhle, ale postupně, po malých schodech… Představte si, že třeba
dvacet třicet let sedíte vedle hudebníků, kteří hrají na trubky, klarinety… Je
tedy jasné, že všichni nakonec dojdou ke středně těžké ztrátě sluchu.“
Toho si jsou někteří hudebníci dobře vědomi. A proto se včas
chrání. „Například skupině Kabát jsme udělali takové chrániče do uší. Udělali
jsme jim otisky – každý má tak přesně na míru tvarovku v uších. Chrání
uši, ale zároveň je částečně zvukově propustná,“ vysvětluje docent Lejska.
Muž, který je symbolem audiologie v České republice.
Muž, který pomohl tisícům dětí.
Muž, kterého život nasměroval jinam, než zamýšlel…
Text a foto: VERONIKA CÉZOVÁ