Zkvalitňujeme sociální služby pro neslyšící

Kontaktní osoby projektu
Mgr. Helena Čápová (capova@snncr.cz) a Bc. Kateřina Jakubová (jakubova@snncr.cz)
Projekt "Zkvalitňujeme sociální služby pro
neslyšící" je realizován od 1.10. 2018 do 30.9. 2020 a během něj proběhne
celkem pět klíčových aktivit. Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost.
Do projektu je zapojeno 10 organizací s 21
registrovanými sociálními službami (Tlumočnická služba, Sociálně aktivizační
služby pro seniory a osoby se zdravotním postižením, Odborné sociální
poradenství a Sociální rehabilitace).
Cílem projektu je pomoci zapojeným organizacím zprostředkovat sluchově
postiženým kvalitní sociální služby a pomoc ostatních sociálních služeb a
veřejných institucí, dále zajistit pracovníkům sociálních služeb akreditované
vzdělávání zaměřené na práci se sluchově postiženými osobami a zajistit
počítačový program potřebný pro provoz sociální služby.
Zmíněných cílů chce projekt dosáhnout revizí metodických materiálů, nastavením efektivních postupů, zvýšením odbornosti cílové skupiny a rozvojem spolupráce s dalšími organizacemi řešícími nepříznivou sociální situaci sluchově postižených osob. Cílovou skupinou projektu jsou poskytovatelé sociálních služeb a zaměstnanci (hlavně sociální pracovníci a pracovníci v sociálních službách) a zaměstnanci veřejné správy, kteří se věnují sociální, rodinné nebo zdravotní politice.
První klíčová aktivita (KA1) se týká zhodnocení současných postupů při práci s klienty. Během této
klíčové aktivity proběhne posouzení platných standardů kvality v sociálních
službách (SQSS) a na ně navazujících metodik a dále zhodnocení sociální
služby za pomoci rozhovorů s pracovníky a klienty dané soc. služby.
Hodnocení standardů by se mělo týkat např. jejich aktuálnosti,
funkčnosti a naplňování. Dále se tazatelé budou zaměřovat na např. identifikaci překážek v sociálním začlenění osob se sluchovým postižením, vyhodnocení metod používání sociální práce, efektivitu poskytování sociálních služeb atd.
Tato KA1 by měla probíhat přibližně rok (do září 2019) a výsledkem bude celkové zhodnocení jednotlivých sociálních služeb dané organizace a zhodnocující dokument pro všechny sociální služby vybrané zapojené organizace.
Druhá klíčová aktivita (KA2) navazuje na KA1 a týká se aktualizace výše zmíněných SQSS
a navazujících vnitřních dokumentů poskytovatele sociální služby. Během této
klíčové aktivity proběhne několik konzultací u každé ze zapojených sociálních služeb
s cílem pomoci aktualizovat standardy a metodiky sociální služby.
Tato KA2 bude probíhat od března 2019 do července 2020 a výsledkem budou aktualizované SQSS a navazující metodiky pro každou ze zapojených sociálních služeb.
Třetí klíčová aktivita (KA3) se týká zvyšování odbornosti v oblasti sociální práce se sluchově
postiženými. V rámci této KA3 proběhne 8 metodických setkání (MS) a 12
akreditovaných seminářů (AS), které budou společné pro všechny zapojené
organizace.
Metodická setkání povedou vždy dva odborníci na vybranou problematiku a bude v nich prostor pro diskusi.
Témata AS mohou být např. tato:
- Motivace vs.
manipulace klientů v sociálních službách
- Jak se
bránit nátlakovým metodám
- Jak
zvládnout syndrom vyhoření
- Sociální
práce s agresivním klientem
- Práce s
riziky při poskytování sociálních služeb
- Jak lépe
komunikovat v pomáhajících profesích
- Konflikt a
jeho řešení
- Náměty na
tvorbu individuálních plánů
Témata však budou primárně taková, aby odpovídaly potřebám zapojených organizací a vzdělávání jim pomohlo poskytovat kvalitní sociální služby.
KA3 bude probíhat v období od dubna 2019 do srpna 2020. O termínech a
místech konání se budeme se zapojenými organizacemi domlouvat dopředu tak, aby
co nejméně narušily chod daných sociálních služeb a pracovníci se mohli bez
problémů účastnit.
Klíčová aktivita 4 (KA4) se týká
zpracování funkční databáze, která bude určená pro sociální pracovníky a
pracovníky v sociálních službách. Konkrétní obsah bude uzpůsoben dle výsledků a
zjištění z ostatních KA (hlavně však z KA1). Předpokladem však je, že by se databáze týkala klientských spisů, evidence IP, přijímání zakázek, přehledu
o tlumočnících, objednávkám tlumočení, výkaznictví pro kraje/města,…
Poslední, pátá, klíčová aktivita (KA5) se věnuje podpoře mezioborové spolupráce. V rámci této aktivity
je plánováno celkem 16 mezioborových setkání, 24 konzultací, 8 popisů
spolupráce v území a 16 příběhů z praxe. Dále se ke konci projektu uskuteční
konference pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách ke
sdílení dobré praxe a zkušeností z poskytování sociální služby. Tato KA5 bude probíhat od listopadu 2018 do září 2020.
Zapojené organizace se nemusí zapojit do všech zmíněných klíčových aktivit, avšak je velkou výhodou, pokud ano.