Jaruška Struhařová: S kochleárním implantátem jsem váhala. Bála jsem se, jestli mě budou mít Neslyšící rádi
Poprvé jsem se
s devětatřicetiletou Jaruškou Struhařovou viděla naživo ve škole pro
sluchově postižené ve Valašském Meziříčí. To se psal rok 2020. Rok nato jsem
se, úplnou náhodou, během výletu po Moravě zastavila v restauraci ve
Valašském Meziříčí. A tam byla Jaruška zrovna na večeři se svými rodiči.
A nyní, když se
píše rok 2022, se potkáváme potřetí. A kruh se uzavírá. Rozhovor děláme ve
škole pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí…
To, že jsou její
rodiče slyšící, to jsem zaznamenala již v té restauraci v roce 2021.
„Ano, jsou slyšící. Ale rozhodně
nejsem jediná neslyšící v rodině,“ zdůrazňuje Jaruška, která říká, že její
dva bratranci jsou nedoslýchaví. „A já? Já jsem s kochleárním implantátem
nedoslýchavá, ale považuji se za neslyšící,“ říká Jaruška a zadívá se na
Verunku, mojí devatenáctiměsíční dceru, která je se mnou na rozhovoru a
fascinovaně kouká na Jarušku, která znakuje.
„Cítím
z Verunky pozitivní energii, je velmi vnímavá,“ usmívá se Jaruška.
Narodila jsem se jako slyšící
Považuje se za
neslyšící, narodila se však jako slyšící. „Přestala jsem slyšet kolem druhého
roku. Lékaři mi zjistili velmi těžkou percepční sluchovou vadu oboustranně.“
Stále však měla
zbytky sluchu. V sedmnácti letech ale najednou přestala slyšet úplně. A
dodnes si přesně vybavuje to pondělní ráno, kdy k tomu došlo…
„Byla jsem
v prvním ročníku střední školy a jela jsem z domova z Kyjova do
školy do Brna, bylo mi 17 let. Autobus jel zrovna takovou kopcovitou cestou. A
najednou ticho! Vůbec nic jsem neslyšela! Lekla jsem se, hrklo ve mně… Na ten
pocit nikdy nezapomenu. Pak mě napadlo, že se mi třeba vybila baterie ve
sluchadle. Měla jsem tehdy tlačítkový mobil, hned jsem psala mamce. A ta mi
napsala, že musím domů.“
Jaruška ihned
zamířila k lékaři na ORL na vyšetření. „Zkusili kapačky, nepomohly.
Nezabraly ani léky. Nezbylo mi nic jiného než přijmout fakt, že jsem neslyšící.
Bylo mi líto, že už neuslyším silné zvuky, na které jsem byla zvyklá.“
Neslyšící spolužáci byli proti operaci
Stala se
neslyšící, jediná možnost, jak znovu slyšet, byl kochleární implantát. „Váhala
jsem. Zrovna to bylo období, kdy Neslyšící kritizovali implantace. Dnes už je
to v pohodě, ale tehdy byla taková doba… Váhala jsem. Říkala jsem si, když
budu mít kochleár, jestli mě Neslyšící ještě budou mít rádi, jestli se se mnou
budou kamarádit. Neslyšící spolužáci byli proti tomu, abych šla na operaci.
Hodně mě to mrzelo,“ vzpomíná Jaruška.
Po náročném komplexním vyšetření byla
schválená jako vhodný kandidát na implantaci. „Maminka mě uklidňovala, že
musíme věřit odborníkům, že v mém případě implantát fungovat bude a sluchový vjem
mně v životě hodně pomůže.“
Implantace k narozeninám
Nakonec po dvou
letech čekání dostala kochleární implantát k devatenáctým narozeninám –
26. září 2002. Těšila se. Ale zároveň se v ní mísil strach
z neznámého.
„Měla jsem obavy,
protože se jednalo o mou první velkou operaci. Navíc trvala dlouho – tehdy to
bylo více než čtyři hodiny.“
Všechno dopadlo
dobře. Ale kvůli narkóze měla po operaci velké bolesti hlavy a zvracela. „Také
jsem měla zablokovanou krční páteř, takže jsem pak musela nosit bílý nákrčník a
chodila jsem na rehabilitace a masáže,“ popisuje Jaruška.
První zvuky
A jaké zvuky
uslyšela po prvním nastavení kochleárního implantátu? To ví Jaruška úplně
přesně. „Poprvé v životě jsem slyšela ptáčky! A také z vedlejšího
pokoje v Motole spláchnutí toalety – ale to jsem nevěděla, že je to zvuk
spláchnutí,“ směje se.
Když se ptám,
jestli někdy zalitovala svého rozhodnutí dát si kochleární implantát, zakroutí
rezolutně hlavou. „Vůbec toho nelituji! Je to pro mě zázrak! Zvukový vjem je
něco nenapodobitelného, je to dojemné…“
Ale jedním dechem
přiznává, že byla chvíli smutná kvůli některým Neslyšícím. „Rádi ukazují na
příklady nepovedených implantací. Já jsem jim však argumentovala, že u mě
dopadla operace dobře. A že také záleží na tom, jestli chce člověk žít
s implantátem, chodí poctivě na logopedie, pracuje na sobě, aby využil
veškeré výhody, které implantát přináší. Když jsem jim ukázala, že mi zůstala
identita Neslyšícího, že umím dobře používat znakový jazyk a ne znakovanou
češtinu… Myslím, že na mě teď nahlížejí více s respektem a jsou s tím
smíření. Často ani neslyšící o tom neví, že mám kochleární implantát, protože řečový
procesor mám schovaný za vlasy, což je velká výhoda. Nikoho nenapadne, že mám
implantát.“
Často také
dostávala otázky, jestli může díky kochleárnímu implantátu telefonovat.
„Odpovídám vždy, že jen s rodiči. Kdyby mi volal někdo cizí, například
lékař, cítím, že by mohlo dojít k nedorozumění, takže cizí telefonní čísla
neberu.“
Slyším babiččin hlas!
Díky kochleárnímu
implantátu také pravidelně telefonuje babičce, která bydlí hodinu od Valašského
Meziříčí.
„Pamatuji si, jak
jsem v dětství pozorovala maminku, která telefonovala s babičkou.
Pokaždé, když položila sluchátko, jsem se vyptávala, o čem si povídaly. Teď
jsem šťastná, že už se nemusím vyptávat. Mohu babičce konečně volat sama.
Slyším její hlas a mohu se s ní bavit napřímo!“ raduje se Jaruška, která
žije ve Valašském Meziříčí kousek od školy.
Narodila se ale
ve Zlíně. Když ve třech letech měla nastoupit do školky pro sluchově postižené,
rodiče navštívili školu ve Valašském Meziříčí. „Pan ředitel mi však doporučil
Mateřskou a základní školu pro nedoslýchavé v Kyjově.“
„Často jsem na
internátu plakala, rodiče těžce nesli, že bych měla být od tří let na internátu
mimo domov.Rodiče našli bydlení v Kyjově a
přestěhovali jsme se, abych mohla do školky a školy denně docházet. Opravdu to
kvůli mně udělali,“ usmívá se Jaruška.
Zubní technik se neotevřel
V Kyjově
navštěvovala i základní školu. A když ukončila povinnou školní docházku, chtěla
na obor Zubní technik do školy pro sluchově postižené v Berouně. Na obor,
který je nyní v Praze v Radlicích.
„Ten rok se však
obor neotevřel. Pak jsem dostala tip na Střední průmyslovou školu oděvní
v Brně, kam jsem se přihlásila se sebezapřením. Říkala jsem si, že to
nebude tak špatné. Hodinu cesty z Kyjova do Brna. Zůstala jsem v Brně
na internátu.“
Nakonec však
svého rozhodnutí nelitovala. „Měla jsem dobré spolužáky a skvělé učitele, kteří
znakovali! To mne velmi překvapilo! Zatímco v Kyjově nám zakázali při vyučování znakovat, na střední škole
učitelé znakovali! Do té doby jsme na základní škole znakovali pouze potají o
přestávkách a používali jsme vymyšlené vlastní znaky. Komunikovali jsme i
znakovanou češtinou, protože jsme neměli možnost potkávat se s jinými
neslyšícími. Znaky jsme se tedy neměli kde učit. Až na střední škole jsem nabrala velké
množství vědomostí a začala jsem se skvěle rozvíjet. V Kyjově byla orální
metoda. Když zrovna učitelé přišli do třídy, tak jsme se spolužáky přestali
znakovat a začali jsme mluvit. Vzpomínám si, jaká byla doba… Je však také
pravda, že dříve jsme proto uměli dobře mluvit i odezírat v běžné
komunikaci.“
Studijní typ?
V Brně se jí
nakonec natolik zalíbilo, že tam nastoupila na Masarykovu univerzitu. Cesta
k tomu ale byla trošku trnitá…
Zatímco Jaruška
si dovedla představit, že by po střední škole začala pracovat, její třídní
učitelka jí doporučila, aby pokračovala ve studiu na vysoké škole.
„Do té doby jsem
si myslela, že nejsem studijní typ. Ale nakonec jsem zjistila, že asi ano!
Vždyť já se celý život pořád vzdělávám, chodím na různé kurzy, baví mě to!
Přemýšlela jsem, že bych byla návrhářkou oděvů. Konstrukce oděvů a nákresy oblečení,
to se ovšem učilo jen v Liberci. A tam bych bez tlumočníka a přepisovatele
byla ztracená. Našla jsem si tedy na Masarykově univerzitě obor Výtvarná
výchova. A zjistila jsem, že tam mají Středisko pro pomoc studentům se
specifickými nároky Teiresiás v Brně.“
Malovala jsem pro ostatní spolužáky
Uvědomovala si
však, že bude mít u zkoušek oproti ostatním studentům velkou nevýhodu.
„Nekreslila jsem ve volném čase, rodiče mě k tomu nevedli. Pak jsem si ale
vzpomněla na jeden předmět na střední škole, kde jsme kreslili návrhy oblečení.
Měla jsem z celé třídy nejhezčí výtvory a spolužáci mě prosili, jestli
bych jim to také nenamalovala, aby měli pěkné známky. Věděli, že pro mě to byla
zábava, zatímco oni by se trápili. Nedělalo mi to problém. Udělala jsem jim
radost a cítila jsem se hrdá, že dokážu malovat.“
Odvolání se povedlo
Její o dva roky
mladší sestra docházela do kroužku výtvarné výchovy. Jaruška ji tedy poprosila,
jestli by ji mohla připravit na přijímací zkoušky.
„Pomohla mi
kreslit busty, spoustu různých zátiší… A hned v prvním kole zkoušek jsem
opravdu nakreslila bustu a postoupila jsem do dalšího kola! Vůbec jsem tomu
nemohla uvěřit!“
Druhé kolo bylo
pro Jarušku velmi těžké, protože tématem byla Rajská zahrada. „Bylo to velmi
abstraktní, toto kolo jsem nezvládla. A pak bylo ještě třetí kolo – test
studijních předpokladů – a tam mi to také nedopadlo. Ve Středisku Teiresiás mi
však poradili, abych se zkusila odvolat. A podařilo se!“
Náročný dvouobor
Studium bylo
velmi náročné i proto, že šla na dvouobor – Učitelství
speciální pedagogiky pro střední školy a Výtvarnou výchovu. Bylo těžké to
skloubit, ale měla jsem k dispozici tlumočnici. A tomu, čemu jsem
neporozuměla, jsem se naučila díky mamince, která mi ve studiu hodně pomohla.
Za to si jí opravdu vážím, jakou se mnou měla trpělivost. Po bakalářském
studium jsem si totiž myslela, že půjdu rovnou do práce. Mám nezapomenutelnou
momentku. Úplnou náhodou jsem potkala na chodbě ve škole paní profesorku a ta se
mě ptala, co budu dělat dál. Řekla jsem jí, že půjdu do práce. Vymluvila mi to
a řekla, že se mám hned přihlásit na navazující magisterské studium. Nebyla
jsem z toho nadšená, že mě přijali studium. Nemohla jsem uvěřit, že ještě
budu studovat, ale jsem vděčná, že jsem pokračovala dál. Jsem za to moc ráda,
že jsem to nevzdala ani během studia.“
Potřebovala změnu
Po absolvování
vysoké školy obeslala všechny školy pro sluchově postižené. „Bylo mi jedno, kam
nastoupím. Ale bohužel měli všude plno. Na rok jsem se tak stala sociální pracovnicí
v Kyjově v Centru pro sluchově postižené Hodonínsko. Ale nebyla to
práce pro mě, necítila jsem se na to.“
Zamířila tedy
zpátky do Brna, kde pracovala osm let jako asistentka pedagoga a učitelka na
základní škole. Pracovala i v České unii neslyšících v Brně jako
lektorka znakového jazyka a sociální pracovnice. A vyzkoušela si i externí
lektorku znakového jazyka na zdravotnické VOŠ. Před dvěma roky však cítila, že
potřebuje životní změnu.
„Změnu zaměstnání
i života. Zkrátka komplexní změnu. Vrátila jsem se tak oklikou zpátky do
Valašského Meziříčí, kde jsem šťastná.“
Má to blíž
k babičce i k příbuzným.
Lektorka znakového jazyka pro slyšící kolegy
Ve škole pro
sluchově postižené ve Valašském Meziříčí učí v první až desáté třídě
předmět Dramatická výchova. A jejím druhým povoláním je lektorka znakového
jazyka pro učitele.
„Je důležité, aby
se právě slyšící učitelé zlepšovali ve znakovém jazyce. Neslyšících kolegů tu
mám 11, ale většina pedagogického sboru je slyšící.“
Jak jde znakovka
slyšícím kolegům? „Někteří mají snahu, posouvají se. Jiní ale zůstávají stále
na místě. Záleží na jejich povaze, motivaci, zkrátka na tom, jak přistupují ke
kurzu,“ krčí rameny.
V současné
době ji zaměstnávají tyto dvě práce, ale třetí už je také na dohled. Jaruška
jezdí už dva roky na akreditovaný kurz arteterapie v Praze
„Učí to 17 slyšících
lektorů a je to fantastické. Už mám před sebou poslední, listopadový víkendový
kurz. A pak dostanu certifikát. Co s ním budu dělat? To se teprve uvidí.
Ale přála bych si založit kroužek pro studenty střední školy.“
Valašsko – můj domov
Jak bude její
život vypadat za deset, dvacet let? „Věřím tomu, že budu žít už navždy ve
Valašském Meziříčí. Cítím, že jsem tu doma. Narodila jsem se ve Zlíně na
Valašsku, pak jsem přes Kyjov zamířila do Brna a kolečko je uzavřené tím, že
jsem zpátky na Valašsku. Cítím, že tu zůstanu. A budu věřit, že si mě časem
objednají neslyšící na kurz arteterapie,“ říká Jaruška.
Loučíme se. A
když mě Jaruška doprovází ze školy, ptám se na historickém schodišti, jestli
bychom tento rozhovor zvládly i samy – bez tlumočníka Mirka Scherkla.
„Ano, zvládla
bych to i bez něj. Ale tlumočník je moje jistota. Může nastat komunikační šum…
Mít tlumočníka je pro mě pohodlnější,“ usmívá se a vyprovází mě do rozlehlé
zahrady školy, kde již příjemně hřeje podzimní polední slunce…
Text: VERONIKA
CÉZOVÁ