Jindra Zemánek: Na turné pantomimy mě překvapilo, že japonský císař uměl znakový jazyk
Psal se březen
2021, když jsme s Jindrou Zemánkem, spoluzakladatelem Pantomimy S.I.,
domlouvali rozhovor.
Pak se odmlčel.
Řádila pandemie covidu-19 a mě napadlo to nejhorší…
Telefon Jindra
nebral.
Po pár dnech mi
ale napsal sms, že je v nemocnice s covidem.
Vyhrál nad ním.
V říjnu 2022 se
konečně vidíme. Při příležitosti natáčení Televizního klubu neslyšících, na které
Česká televize pozvala i Jsem jedno ucho.
Jindra Zemánek a tým Televizního klubu neslyšících s autorkou Jsem jedno ucho Veronikou Cézovou.
Jedeme do
Kolína. Proč právě tam? Toto město je neodmyslitelně spjato s přehlídkou
OTEVŘENO, kterou Jindra spoluzaložil…
Volal jsem
rychlou. Poprvé v životě
S Jindrou
se potkáváme na kolínském nádraží.
„Tak konečně
nám to vyšlo!“ zdravím ho už z dálky.
„Ano, konečně.
Ale v tom březnu minulého roku… To jsem měl teda nahnuté…“
Cestou
z kolínského nádraží do Městského divadla Kolín mi Jindra vypráví, jak se
celý život obešel bez lékařů.
„Nemám rád to
nemocniční prostředí. Ale pak jsem chytil covid a neměl jsem na vybranou…“
„Volal jsi
rychlou?“ zajímá mě.
„Jo. Poprvé
v životě. Nemohl jsem vůbec dýchat, bylo to fakt rychlé…“
V nemocnici
na oddělení JIP skončil i jeden z jeho kamarádů. Ten už tam ale zůstal…
Nesplněný sen
Jindra zasvětil
svůj život divadlu, pantomimě a propojení slyšících a neslyšících herců.
K divadlu se však dostal oklikou. Nesplnil se mu totiž jeden sen…
„Odmala jsem
chtěl být kuchařem. Na hotelovou školu jsem se ale nedostal, protože jsem nebyl
v Pionýru ani SSM. A navíc byl můj otec soukromník. Šel jsem tedy do učení
na elektromechanika. Měl jsem však štěstí, protože jsem tam potkal několik
kvalitních lidí, kteří můj život nasměrovali k divadlu. Později jsem si
udělal konzervatoř, obor režie, dramaturgie. A to už bylo vlastně napůl
vyhráno,“ vzpomíná Jindra, když procházíme obchodním centrem v Kolíně.
Když už jsme u
těch měst… Jindra sem do Kolína přijel z Ústí nad Labem, kde bydlí. To ale
není jeho jediný domov. Část měsíce tráví pravidelně – kvůli Pantomimě S.I. –
v Brně. A aby výčet jeho měst byl kompletní, jeho rodištěm se v roce
1946 staly Teplice v Čechách…
„Jo… Teplice…
Měl jsem velmi živé dětství. Mnoho kamarádů, mnoho lumpáren,“ směje se Jindra.
„Všechny prázdniny jsem pak prožil ve Strakonicích u tety a dědečka.“
„Napadlo tě
někdy jako kluka, že jednou strávíš život mezi neslyšícími?“ zajímá mě.
„Měl jsem úplně
jiné představy. Vycházely z toho, že strávím život na statku…“
Na první konkurz
se dostavilo 21 neslyšících
Už během učení
se setkal s významnými osobnostmi – Eduardem a Vlastou Pergnerem nebo
Borisem Hybnerem. To byl první krůček k pantomimě.
„A kde jsi se
poprvé setkal s neslyšícími?“ ptám se.
„To bylo
v roce 1966 v Litvínově na I. Národní přehlídce pantomimy.“
„Jak tě toto
setkání ovlivnilo?“
„Neuvěřitelně.
Viděl jsem totiž, že to divadlo dělají opravdově. Líbilo se mi to, a tak jsme
si domluvili společné školení.“
Čtyři roky nato
založil soubor PANTOMIMA ÚSTÍ. Zde působil nejen jako režisér, ale i autor a
herec. A to až do roku 1980.
A o rok později
vznikla PANTOMIMA S.I.
Jak vzpomíná na
její začátky? Bylo těžké sehnat do souboru neslyšící?
„Nebylo.
Vyhlásili jsme konkurz, přihlásilo se 21 neslyšících a z nich jsme si
vybrali čtyři. A tehdy nám Jaroslav Paur řekl: ‚Vybrali jste si čtyři lidi, co
něco umí. Ale vy to musíte naučit všechny.‘ Od té doby, několik desítek let,
měla ‚PANTOMIMA S.I. dvacet jedna členů,“ usmívá se Jindra.
Ukázka z představení Kupé.
Turné po
Polsku, NDR, Bělorusku i USA
Od roku 1968 do
roku 1996, kdy došlo ke sloučení se slyšícími mimy na festivalu OTEVŘENO, se
konaly Přehlídky pantomimy neslyšících pokaždé v jiném okresním městě.
„Hráli jsme
tedy po celé republice a účast na těchto přehlídkách byla úžasná. Zhruba šest
až osm souborů a kolem padesátky účinkujících. A to mluvím pořád o
neslyšících!“ zdůrazňuje Jindra.
Když se ohlíží
zpátky v čase, na jaká vystoupení je nejvíce hrdý? „Bylo jich hodně,
například legendární vystoupení neslyšících v Národním divadle v roce
2004… Regionální soubory jako NEPANTO Praha, MIMO Ostrava jezdili občas do
Polska, NDR a Německa. PANTOMIMA S.I. za dobu své existence byla dvakrát na
turné po USA, čtyřikrát na turné po Japonsku a také turné po Polsku a
Bělorusku. Mezitím jsme se účastnili Mezinárodního festivalu neslyšících
v Brně, Maďarsku, Rakousku… A také jsme hráli šestkrát na Jiráskovu Hronovu!“
Když mluví
Jindra o Jiráskovu Hronovu, celý září. „Jiráskův Hronov, to je pojem. Všechny
soubory tam chtěly hrát. Proto mě občas zamrzelo, když mi neslyšící říkali:
‚Zase jedeme do Hronova?‘ Myslím, že si neuvědomovali, jaká prestiž to byla…“
Znakový jazyk
jsem se nikdy nenaučil
Velkým zážitkem
pro Jindru bylo setkání v Japonsku s císařem Naruhito a jeho
manželkou Masako. „Největším překvapení pro nás bylo, že císař i jeho manželka
byli absolventi evropské univerzity a ovládali znakový jazyk!“
A když už jsme
u znakového jazyka… Jak ho ovládal Jindra, který je celý život obklopen
neslyšícími? „Nikdy jsem se znakový jazyk neučil,“ přiznává Jindra. „Při
spolupráci s neslyšícími jsem chytal znaky a později při intenzivní
spolupráci jsem si specifické znaky vytvářel – vycházel jsem z logiky
znaku.“
Když se Jindra
ohlíží za svým bohatým kulturním životem, říká, že ho práce s neslyšícími
pozitivně ovlivnila. „A doufám, že i já jsem byl přínosem zejména
v oblasti kultury neslyšících. Věřím, že nám všem společně změnila
náplň a kvalita života.“
Pantomima S.I
smazává rozdíly
Přicházíme do
kolínského divadla. Jindrovi se zajiskří v očích… Je zpět. Tam, kde to
celý život tak miloval.
Jindra Zemánek během natáčení Televizního klubu neslyšících v říjnu 2022...
A v těch stejných šatnách v minulosti...
Ještě než se přivítá s Josefem Brožíkem,
moderátorem Televizního klubu neslyšících, zajímá mě, jestli má v životě
nějaký sen, který by si chtěl ještě splnit.
Moderátor Televizního klubu neslyšících Josef Brožík.
„Během práce
s neslyšícími se nám splnilo mnoho soukromých, ale i společných přání a
cílů. Vidím kolem sebe několik slušných a spokojených spolupracovníků a to není
málo. Pantomima S.I. – tato divadelně-pantomimická forma, kterou provozujeme –
smazává rozdíly mezi neslyšícími a slyšícími herci… Nemám více, co bych si
v životě mohl přát!“
V roce 2013 získal Jindra Zemánek Cenu Ministerstva kultury.
Text: VERONIKA
CÉZOVÁ
Foto: VERONIKA
CÉZOVÁ a archiv JINDRY ZEMÁNKA