Martin Kulda: Oproti slyšícím spolužákům jsem vydával daleko více energie na studium
Možná jste i vy viděli na darovacím portálu Donio projekt
Obnovení zoologického online slovníku znakového jazyka.
Má ho ‚na svědomí‘ dvaačtyřicetiletý neslyšící Martin Kulda.
Milovník zvířat. A hlavně chameleonů. Jednoho má také v logu zoologického
slovníku.
„Chameleon sám špatně slyší a vnímá převážně vibrace.
Spoléhá se hlavně na oči. Život a hledání potravy je u chameleona spojeno s vizuálním
vnímáním – jako u neslyšících,“ popisuje Martin.
Před třemi lety, když dokončoval diplomovou práci během
studia speciální pedagogiky, si uvědomil, jak slabá je znaková zásoba, co se
týče zvířat.
„Například lenochod. Tak známé zvíře a nemá svůj znak! Nebo
červená panda – znak na to je, ale váže se to k českému jazyku. My ale
potřebujeme konkrétní znak, který bude vycházet ze znakového jazyka,“
přibližuje Martin.
Prostřednictvím zoologického online slovníku znakového
jazyka chce dát dětem se sluchovým handicapem šanci dozvědět se o zvířatech,
která nenajdou ve školních učebnicích.
„Chci jim rozšířit obzory, znakovanou zoologickou zásobu a
chci v nich vzbudit zájem o život kolem zvířat. Ze zoologického online slovníku
se děti dozvědí více i méně známá fakta o divokých a exotických zvířatech. Snažím
se ukazovat svět zvířat nejen lidem se sluchovým postižením, ale i slyšícím,
jak to někteří neznají.“
Právě proto se rozhodl udělat veřejnou sbírku na obnovu ZOO
lexikonu.
„Díky tomu budou moci tyto učební pomůcky v odpovídající
kvalitě používat jak vyučující ve škole, tak děti se sluchovým postižením doma.
A pevně věřím, že i ti nejmenší z nás potřebují vzdělání. Každý příspěvek
pomůže vzdělávat a šířit osvětu.“
Jak takový výzkum jednotlivých znaků vypadá v praxi? Na
lexikonu pracují s Martinem další tři lidé. Píší si seznam zvířat, která
nemají znak.
Nosála strašně dlouze popisujeme několika znaky
„Píšeme si, co je pro ně typické. Dohledáváme si, jestli
znak existuje a zda jednoznačně popisuje to zvíře. Například nosál se nyní
znakuje jako: hnědá barva, čumák dlouhý, ocas dlouhý, zakroucený… To je moc
znaků. Je potřeba vymyslet jen jeden znak.“
Celkem by v lexikonu, až bude kompletní, mělo být 280
znaků, jméno a obrázek zvířete a vždy jedna zajímavost.
Když se s Martinem bavíme prostřednictvím online
rozhovoru, který tlumočí Iveta Melichar z Brna, dostáváme se i k tomu, že
podobný lexikon se mu podařilo udělat již před několika lety.
Tehdy v rámci diplomové práce vytvořil zoologický online
lexikon ve spolupráci se Střediskem Teiresiás (středisko pro pomoc studentům se
specifickými nároky na Masarykově univerzitě v Brně) a Poradenským centrem
Alfons (středisko pro podporu studentů se specifickými potřebami na Vysokém
učení technickém v Brně).
„Lexikon byl na webových stránkách, které ale minulý rok
zanikly. V březnu vypukl velký požár v datacentru ve francouzském
Štrasburku, shořel jim server a všechna moje práce na webovkách byla fuč…“
Martin se s tím ale nechtěl smířit. A tak oslovil
několik neslyšících s tím, zda by si přáli, aby lexikon opět vytvořil.
S více zvířaty.
„Řešil jsem finance a jak to udělám. Pak jsem měl na Nový
rok covid, čtrnáct dní jsem byl doma, nechodil jsem do práce a měl čas si vše
promyslet. Od neslyšících jsem měl zpětnou vazbu, že mě podpoří. A tak jsem
napsal projekt a teď běží sbírka.“
Bilingvální výchova
Martin se narodil jako neslyšící neslyšícím rodičům.
„Babička a dědeček ale byli slyšící, s nimi jsem mluvil. Měl jsem tedy
bilingvální výchovu.“
Martin popisuje, že zatímco holčičky v okolí si hrály
s panenkami a kluci s autíčky, on měl od dětství jiné hračky. Figurky
zebry, žirafy, lva…
„Sbíral jsem nejen figurky, ale i pohlednice zvířat. Už v sedmi
letech jsem jich měl přes 200!“
V pěti letech pak dostal od babičky globus. A díky němu
se učil i zoogeologii – kde která zvířata žijí. „Zjistil jsem tak, že
v Africe žijí lvi, v Austrálii klokani…“
Když byly Martinovi dva roky, navštívil s maminkou
v Kroměříži, kde dosud žije, Podzámeckou zahradu. A tam se zaujetím
pozoroval páva.
„Doteď si pamatuji ten moment, jak mi přišlo zvláštní, že
lidé jsou si tak podobní, zatímco zvířata tak jiná. Některá umí létat, jiná
plavou pod vodou… Některá jsou rychlá, některá pomalá… Zvířecí říše mi přišla
prostě fascinující.“
První kniha matematiky? Vůbec jsem jí nerozuměl
Martin prožil školní léta v mateřské, základní a
střední škole pro sluchově postižené ve Valašském Meziříčí. Na tamější střední
škole si zvolil obor Počítačové systémy elektrotechnické.
Protože chtěl v budoucnu pracovat s počítači, ale
i učit žáky, měl velké dilema. Poprosil tak dědu, aby s ním zašel za
ředitelem školy ve Valašském Meziříčí.
„Ředitel říkal, že se na obor Počítačové systémy
elektrotechnické hodím. Přihlásil jsem se tedy tam.“
Po střední škole začal pracovat jako programátor. A zároveň
se přihlásil na Přírodovědeckou fakultu Ostravské univerzity na obor Aplikovaná
informatika.
„Strašně matoucí pro mě byla matematika. Slyšící byli oproti
mně hodně napřed. Přitom na mé střední škole jsem vynikal. Ale při nástupu na
vysokou školu jsem zjistil, že mé znalosti vůbec neodpovídaly tomu, co jsem měl
umět.“
Slyšící spolužáci měli podle Martina velkou výhodu. A od
začátku se tak mohli soustředit i na jiné předměty.
„Já jsem měl ale tak špatné znalosti… Vůbec jsem nevěděl,
jak s tím minimem pracovat. Pořád jsem sám chodil do knihovny. Pamatuji
si, jak jsem si přečetl první knihu matematiky. Vůbec jsem nerozuměl tomu, co
čtu. Rozhodl jsem se ale zabojovat. Půjčil jsem si druhou, podobnou knihu. Už
mi to bylo trochu jasnější. Pak třetí, čtvrtou, pátou… A najednou jsem přečetl
šestou knihu a konečně jsem tomu začal rozumět. Konečně to dávalo smysl!“
Tři měsíce dohánění
Co jeho spolužáci brali jako samozřejmost – tedy že
informace ve škole slyšeli a pamatovali si je – to si musel Martin oddřít
v knihovně.
Stálo ho to oproti slyšícím spolužákům mnohonásobně více
času a energie…
„V práci jsem byl do tří, pak jsem letěl rychle domů. Tam
jsem si musel jít aspoň na hodinu lehnout, protože jsem byl vyřízený. Probral
jsem se a hned se učil matematiku. Počítal jsem do půlnoci, někdy do dvou do
rána. Potom jsem šel spát a vstával jsem zase v půl šesté. V šest
jsem šel opět do práce. Takhle jsem s matematikou bojoval. Trvalo mi tři
měsíce, než jsem slyšící spolužáky dohnal.“
Dnes by již Martin mohl využít služeb Střediska Teiresiás,
které by mu poskytlo tlumočníka znakového jazyka. Ale protože studoval na
začátku milénia, takovou studijní podporu tehdy ještě neměl.
„Přímo u nás na oboru jsem byl jediný neslyšící. Jediné štěstí
bylo, že jsem byl na distančním studiu, kde jsme dostávali e-learningové
materiály. Celé mé studium tak bylo samostudiem. Vytisknul jsem si, čemu
nerozumím, podtrhnul jsem si to, dělal si poznámky…“
A s těmito poznámkami pak šel na konzultace. Protože
bydlel v Kroměříži a studoval v Ostravě, snažil se vždy všechny
konzultace vměstnat do jednoho dne.
„S profesory jsme si navzájem psali na papíry, profesor
z matematiky mi do příkladů již vypočtených škrtal a vizuálně mi ukazoval,
co kam patří… Snažil jsem se pochopit souvislosti…“
Když Martin v roce 2004 odpromoval, vzniklo Centrum
Pyramida „Pamatuji si, že na fakultě byla paní, která vnímala, jak složité jsem
měl studium. Věřím, že i můj příklad přispěl k tomu, že pak vzniklo
Centrum Pyramida.“
Studium s přepisem a tlumočníky?
Martin se už dvacet let věnuje počítačům. V současné
době pracuje jako programátor CNS strojů pro výrobu komponentů pro formy
pneumatik.
Mám nižší úvazek než dříve. Jen čtyři hodiny. Takhle to mám
už od dob, kdy jsem studoval obor Speciální pedagogika na druhé vysoké škole –
Masarykově univerzitě.“
Když porovná druhé studium s tím prvním, říká, že
Masarykova univerzita byla procházka růžovou zahradou. „Vzpomínám na to jako na
sladká léta, která mi rychle utekla. Studium bylo úžasné, hladké, díky přepisu
mluvené řeči a tlumočnicím znakového jazyka.“
Do Střediska Teiresiás začal chodit už jako student. A nyní,
jako absolvent, zde začal pracovat. „Překládáme tam knihy do znakového jazyka.
Přihlásil jsem se na konkurz. Původně to byla práce na celý úvazek. Váhal jsem
však, jestli opustit mou hlavní práci, kterou mám rád. Domluvil jsem se proto
v Brně na univerzitě, že tam budu na půl úvazku.“
Každé úterý a čtvrtek tak tráví na Masarykově univerzitě,
středy a pátky v Hulíně v počítačové firmě. A pondělí? To spravedlivě
střídá.
Mezi slyšícími kolegy mě nic nerozptyluje
Na Masarykově univerzitě pracuje mezi neslyšícími kolegy, ve
firmě se slyšícími. Jaké vnímá na obou pracovištích rozdíly?
„Když jsem v kolektivu neslyšících, je to hodně kolektivní
práce. Nemohu přemýšlet, co budu dělat. Je to o týmu. Natočíme videa a je konec
práce. Naopak ve firmě je to individuální práce. Musím si vytvořit plán, je to
na mně, jak si to udělám. Práce se slyšícími má jednu velkou výhodu – mám více
času pro sebe. A čas je v dnešní době vzácná komodita.“
Text: VERONIKA CÉZOVÁ
Foto: archiv MARTINA KULDY