Veronika: Krasobruslení mě naučilo jít dál i přes bolest
Až do čtyř let si nikdo ničeho nevšiml. Pak ale učitelce ve
školce přišlo divné, že Veronika při komunikaci stále nastavuje jen pravé ucho…
„Do té doby rodiče nenapadlo, že bych měla mít problémy se
sluchem. Je pravda, že jsem moc nemluvila, ale protože jsem reagovala, nikomu
to nepřišlo divné,“ vzpomíná skoro dvacetiletá Veronika Stojková z Ústí nad Labem.
Stačilo pár vyšetření. A ze slyšícího dítěte měli rodiče
dítě neslyšící…
Na levém uchu ztráta 94 procent, na pravém 78 procent.
„Jelikož mám na levém uchu tak velkou ztrátu a sluchadlo mi
nevyhovovalo, vnímám tedy pouze pravým uchem.“
A reakce rodičů?
Život na mě nebude brát ohledy
„Po smíření se s realitou mi mamka řekla, že nemá smysl
mi cokoli, pokud to nebude nezbytně nutné, zjednodušovat. Že život na mě žádné
ohledy brát nebude. Naučila mě nevnímat sluchovou vadu jako handicap. Vždy
říkala, že nikdo není stoprocentní a každý máme něco.“
Do školky proto nastoupila mezi slyšící. Začátky byly ale
kruté.
„Na toto období nerada vzpomínám. Jediné, co si pamatuji,
jsou začátky, kdy jsem každé předání do třídy obrečela. Nechtěla jsem tam. Odmítala
jsem jakoukoliv komunikaci, ať už mezi učitelkami nebo dětmi.“
Pak se přiblížil nástup do školy.
„Snažili se přesvědčit mé rodiče, ať mě dají do zvláštní
školy, že nikdy nebudu schopná fungovat mezi slyšícími. Naštěstí si rodiče
vydupali, že nevidí důvod, proč bych nemohla být v normální škole, když zvládám
vrcholově sportovat a že nedoslýchavost pro ně není důvodem. Že jsem jako každý
jiný…“
Veronika nakonec nastoupila do první třídy mezi slyšící
děti.
Bez poslechu z cizího jazyka
„V první třídě jsme zkoušeli komunikaci v hodinách s třídní
učitelkou přes indukční smyčku, ale později jsme zjistili, že to stejně není
potřeba. Na druhém stupni mi jen odpustili poslech z cizího jazyka a někdy jsem
měla úlevy v diktátech. A všichni ke mně přistupovali jako ke každému jinému,
což mě těšilo.“
Úlevy Veronika při vyučování tedy téměř žádné neměla. Nebyly
potřeba, vše zvládala sama. A hlavně – úlevy nikdy sama nepožadovala.
Nezažila ani žádné posmívání od spolužáků. „Vysmívání nikdy
nebylo, ale je pravdou, že bylo pár chvilek, kdy na mě spolužáci poukazovali.
Ale to bylo spíše tím, že jsem dělala krasobruslení, takže jsem více času
trávila na ledě než ve škole. Ale i tak jsem to zvládala s přehledem.“
Obětí kyberšikany
Zatímco šikanu jako takovou nezažila, stala se obětí
kyberšikany…
Stalo se to v sedmé třídě. V té době Veronika se
spolužáky používala ke komunikaci Skype.
„Jednou mi přišla pozvánka ke psaní pod jménem jednoho
spolužáka ze třídy. Jenže když mi najednou psal a posílal fotky sexuálního
typu, ihned jsem věděla, že je něco špatně. Přestala jsem reagovat. Další den
ve třídě jsem si toho spolužáka odtáhla a ihned se začala vyptávat, co to mělo znamenat.
Jelikož opravdu netušil, o čem mluvím a málem se pomalu rozbrečel, bylo mi
jasné, že on to není. Následující den mi psal další výhružky, že pokud mu
nepošlu nějaké své fotky, vyřídí si to se mnou po zlým a mnoho dalšího.“
Veronika dostala velký strach. Už na nic nečekala a šla to
říci mamince a babičce. Ukázala jim, co jí dotyčný psal. S rodiči šla na
policii, která vyslechla všechny nejen ve škole.
Neposílejte fotky!
„Na nic nepřišli a po dvou týdnech napsali, že už se tím
dále zabývat nebudou, což jsem nebyla schopná strávit, proto jsem si také ihned Skype smazala. Dodneška mě to všechno děsí, ale měla jsem to štěstí, že jsem se
nebála to někomu říci a začalo se to hned řešit. V dnešní době je důležité
mluvit o všem, neskrývat to a ihned takové věci řešit a hlavně – nikomu neposílat
osobní údaje nebo fotky. Lidi jsou závistiví a dokáží vše zneužít, protože
nejsou sami se sebou spokojeni.“
V současné době Veronika dokončuje Střední
zdravotnickou školu v Teplicích.
„Je to taková rodinná škola se čtyřmi třídami. Menší
kolektiv mi vyhovuje. Mám tu dobrý kolektiv a pár skvělých kamarádů, kteří mě
berou takovou, jaká jsem. Někdy, když nereaguji či slyším otázku jinak – zasměji
se a já se zasměji s nimi, protože vím, že to není myšleno zle. A přeci jenom,
proč se nad tím s nimi nepousmát, každý máme nějaké chyby. Aspoň se
pobavíme.“
Co se týče pedagogického sboru, ani tam nejsou problémy. I
když…
„Párkrát mi bylo řečeno něco, co se mě dotklo, a já nebyla
pochopena. Někdy je opravdu vidět, že netuší, jak některé věci jsou pro mě
opravdu těžké. A že ne všechno se zdá tak samozřejmé či jednoduché. Snažím se
to nebrat tak, jak mi některé věci byly nebo jsou vyřčeny, jen je to někdy složité
se s tím poprat. Proto to nechávám být, protože vím, že někdy je opravdu obtížné
něco vysvětlovat nebo se ozvat.“
Vzorem ve škole i v životě
Veronika s profesorkou Hanou Dvořákovou.
Většina profesorského sboru má však pochopení. Včetně
profesorky Hany Dvořákové, ke které má Veronika nejblíže.
„Naučila mě hodně nejen ve škole, ale dala mi toho celkově
hodně i do života. Pokaždé, když mi bylo nejhůř, tu byla pro mě. Vždy mi moc pomohla
a doteď pomáhá. Už teď vím, že je to jeden z nejlepších lidí v mém životě a je
milion věcí, za které bych jí chtěla poděkovat. Jsem za ni moc vděčná, je pro
mě velkým vzorem.“
A jaké úlevy má Veronika na střední škole?
„Maximálně mám čas navíc při písemných zkouškách, kde to
stejně nevyužiji… Minulý rok ve třeťáku mě zarazilo, když jsem se dozvěděla, že
někteří vyučující vůbec nevěděli o tom, že jsem neslyšící! Ale jsem za to asi
ráda, já se za svůj handicap rozhodně nestydím!“
Ze střední s těžkým srdcem
Zatímco hodně čtvrťáků se nemůže dočkat, až opustí brány
školy, Veronika to tak nemá. „Díky skvělému kolektivu už teď vím, že střední
byla jedním z nejhezčích a nejnáročnějších období mého života. Bude se mi
v červnu odcházet s těžkým srdcem.“
Veronika je velmi houževnatá a vytrvalá dívka. A přičítá to
vrcholovému sportu – krasobruslení.
„Určitě díky tomu jsem tak samostatná a se vším si umím
poradit. Navíc jsem paličatá a snažím se vše vyřešit bez pomoci druhých. Většina
lidí o mém handicapu ani neví, nikomu to většinou neříkám, pokud není potřeba.
Zatím na to skoro nikdo sám od sebe nepřišel. Maximálně přišly vtipné otázky
typu ‚Co to máš v uchu za anténku?‘ nebo ‚To jako přijímáš wifi?‘. Některé
otázky opravdu stojí za to,“ směje se Veronika.
Veronika vždy brala sluchový handicap jako fakt. Věděla, že
musí zůstat silná. A hlavně se nevzdat, protože svůj handicap stejně nezmění.
„A možná právě proto jsme vždy měla velkou potřebu dokázat,
že i my „neobyčejní“ lidé zvládneme vše s přehledem. A krasobruslení
v tom hrálo velkou roli. Je to sport, který mě naučil jít dál i přes
bolest. Nikdy se nevzdávat… Sice mi občas někdo vyčítá, jak jsem jiná,
tvrdohlavá… Ale každý jsme nějaký… Samozřejmě jsem měla i slabé chvilky plné
slz, litování, naříkání. Naštěstí to trvalo krátce.“
Bruslení? Dokud mi to zdraví dovolí
Veroniku teď čekají dvě velké zatěžkávací zkoušky. Maturita
a přijímací zkoušky na vysokou školu. A kromě toho má spoustu snů. Ten největší
je mít milující zdravou rodinu. A hned po něm je to přání zůstat u
krasobruslení tak dlouho, dokud jí to zdraví dovolí.
„Krasobruslení bylo pro mě vždy něčím, bez čeho jsem si
nedokázala představit svůj život. Je to sport plný bolesti, dřiny, odříkání,
ale také radosti. Sluch mě v tom nijak neomezuje, až na to, že všechny své
jízdy musím mít opravdu nacvičené, jelikož když jedu na hudbu, moc ji neslyším.
A to kvůli větru, které sluchadlo v té rychlosti přijímá a brání
v poslechu skladby, pokud není dobrý rytmus,“ vysvětluje Veronika.
V krasobruslení dokázala velké věci. Dostala se i na
Mistrovství ČR v krasobruslení.
„Dostala jsem se tam v době, kdy jsem závodila a denně
dojížděla z Ústí nad Labem do Litvínova. Byly to ty nejhezčí závody plné zážitků, luxusu,
ale hlavně plné emocí. Nikdy pro mě nebylo hlavní vyhrát, ale vydat ze sebe
vždy to nejlepší a hlavně si to užít, proto jsem byla vděčná za jakékoliv
umístění.“
Mezi 30 nejlepšími krasobruslařkami
Veronika se dostala mezi třicet nejlepších v České
republice.
„V konkurenci 150 holčiček. A pro mě bylo ještě větší
výhrou, když na mě byla trenérka pyšná, že jsem si vylepšila místo
v žebříčku.“
Veronika s trenérkou Vlaďkou Mazurkovou.
Na Zimní olympiádě dětí a mládeže v Karlovarském kraji v roce 2012 nezávodila jen jako krasobruslařka, ale také jako rychlobruslařka.
„Měla jsem skvělé rychlostní starty a vytrvalost, proto se
rozhodli, že mě vezmou mezi rychlobruslaře. Bedna sice nevyšla, ale na to, že
nejsem rychlobruslařka, to dopadlo opravdu skvěle. Byl to pro mě navíc
nezapomenutelný zážitek. V tu chvíli jsem se cítila opravdu výjimečně,“
vzpomíná Veronika.
Operace i výměny trenérů
Nádherných zážitků na ledové ploše bylo nespočet. Ale stejně
tak Veronika zažila i nespočet pádů…
„Samozřejmě bylo několik chvil, kdy jsem si přála s tím
skončit, přesto jsem to nikdy neudělala a věnuji se krasobruslení doteď. Úrazů bylo
nespočet, dokonce ani operaci jsem se nevyhnula. Ale i tak vím, že bez toho
nechci být. Vystřídala jsem několik trenérů a až teprve teď před 4 roky jsem našla
tu trenérku, se kterou si naprosto rozumím a nikdy bych ji nevyměnila, ale
samozřejmě jsem vděčná za všechny trenéry, co jsem kdy měla – každý mě něčemu
naučil. Ráda na staré časy ohledně krasobruslení vzpomínám, nyní už je to skoro
14 let, co krasobruslím a doufám, že ještě dlouho bruslit budu. I když mám
trenérské zkoušky, trénování mě zatím nenaplňuje tolik, jako když sama závodím
na ledě.“
Veronika – přestože je neslyšící – celý život se pohybuje ve
slyšící společnosti. „Abych byla upřímná, sluchový handicap pro mě není
handicap. Lidé, kteří mají problémy se sluchem, jsou pro mě všichni jedinečnými a
výjimečnými osobami. Akorát jim to život trošku ztížil. Já díky rodině vím, že
dokáži všechno, co budu jen chtít.“
Text: VERONIKA CÉZOVÁ
Foto: archiv Veroniky Stojkové