Simultánní přepis řeči na telefonních linkách institucí
Lidé se sluchovým handicapem
mohou pro telefonické spojení s některými institucemi využít online službu
simultánního přepisu řeči volaného, a to přímo z jejich webu. Tento přepis
je doslovný a probíhá v reálném čase. Jde o plnohodnotnou telefonickou
komunikaci, kdy na sebe obě strany hovoru bezprostředně reagují tak, jak je
tomu při klasickém telefonickém hovoru slyšících osob. Přehled takto
přístupných institucí je uveden pod tímto textem informujícím o nové službě. Tento
přehled bude na webových stránkách SNN průběžně aktualizován.
Jak službu využít
Na webu příslušné
instituce vyhledá klient odkaz na tuto službu, který bývá umístěn v sekci
s kontakty, je viditelně označen piktogramem přeškrtnutého ucha a opatřen
textovým popiskem s názvem služby. Po jeho rozkliknutí napíše klient do
editačního pole své telefonní číslo a potvrdí tlačítko „Zavolejte mi“. Systém mu
okamžitě volá zpět. Když klient hovor vyzvedne, je ve spojení s pracovníkem
příslušné instituce a s přepisovatelem. Přepisovatel sdělí volanému, že volá
osoba, které bude zajišťovat přepis řeči. Následně napíše volajícímu do okna
pro přepis na webu, že může začít mluvit. Dále již probíhá standardní
telefonický hovor – volající klient mluví a současně sleduje na webu přepis řeči
druhé strany hovoru. Tato služba je efektivní a bezbariérovou komunikační
podporou pro osoby s postižením či poruchou sluchu, které ovládají češtinu
na srovnatelné úrovni se slyšícími, proto preferují pro komunikaci psanou formu
českého jazyka (převážně lidé nedoslýchaví, ohluchlí, nositelé kochleárního
implantátu či senioři s věkem získanými poruchami sluchu, příp. cizinci, jimž
psaný text při telefonování podstatně usnadňuje porozumění řeči druhé strany
hovoru). Simultánní přepis řeči zajišťují převážně nevidomí pracovníci
společnosti TextCom dosahující rychlosti psaní na klávesnici přes 500 úhozů za
minutu.
Přehled institucí, které je možné kontaktovat telefonicky
s využitím online služby simultánního přepisu řeči volaného z jejich webu
ČSOB
https://www.csob.cz/portal/on-line-prepis-klientske-linky
T-Mobile
https://www.t-mobile.cz/infolinka-pro-neslysici
innogy
https://www.innogy.cz/kontakty/zakaznicka-linka-pro-neslysici/
Košík.cz
https://www.kosik.cz/spolecnost/kontakt/infolinka-s-prepisem-pro-neslysici-a-seniory
Krajský úřad Středočeského kraje
https://www.kr-stredocesky.cz/web/urad/infolinka-pro-neslysici
Úřad MČ Praha 2
http://praha2.cz/Infolinka-pro-obcany-s-postizenim-sluchu.html
Úřad MČ Praha 12
http://www.praha12.cz/infolinka-s-prepisem-pro-neslysici/d-61485
Úřad MČ Praha 20
https://www.pocernice.cz/simultanni-prepis-mluvene-reci-pro-klub-senioru-a-neslysicich/
Městský úřad Tábor
http://www.taborcz.eu/textovy-hovor-s-prepisem/d-62922
Národní rada osob se zdravotním postižením
Poradna Ostrava: http://nrzp.infolinky.textcom.cz/app/?lt=il_nrzp&st=OSTRAVA
Poradna Brno: http://nrzp.infolinky.textcom.cz/app/?lt=il_nrzp&st=BRNO
Poradna Pardubice: http://nrzp.infolinky.textcom.cz/app/?lt=il_nrzp&st=PARDUBICE
Česká unie neslyšících (CZSP)
https://www.cun.cz/socialni-sluzby/simultanni-prepis/infolinka-czsp/